Eerder meldden wij al dat uit onderzoek gebleken is dat bier in de horeca veel te duur is. De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft nu een nieuw platform gelanceerd om in Nederland een transparante en concurrerende biermarkt te realiseren.
Eerlijk bier
Het online platform van de KHN heet EerlijkBier.nl. De doelstelling van de website is dat er in Nederland een eerlijke, concurrerende en transparante markt moet ontstaan. In deze markt richten brouwers zich vooral op het leveren van bier en betalen alle betrokken partijen een eerlijke prijs.
Pandbinding
De horeca-ondernemer is in veel gevallen gebonden aan de brouwerij door bijvoorbeeld pandbinding. Dit houdt in dat de brouwer de horeca-ondernemer dwingt bier af te nemen zolang de brouwerij eigenaar is van het pand.
De KHN is van mening dat er alleen bindende bepalingen mogen zijn tussen de brouwer en de afnemer als deze zouden leiden tot voordelen voor de consument. De huidige maatregelen van de brouwers voor de horeca zouden alleen nodig zijn als er voldoende concurrentie aanwezig zou zijn. Op dit moment is daar echter geen sprake van. Mede hierom gaat de KHN lobbyen op Europees niveau om betere wetgeving te krijgen voor pandbinding in de horeca.
Bedongen afname
De KHN is van mening dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Europese Commissie de onderzoeksrapporten van de biermarkt nog eens goed moeten bekijken. Er moet speciaal gekeken worden of de contracten met een bedongen afname wel mogen volgens de kartelwetgeving.
Tips
Op de website EerlijkBier zijn er allerlei tips te vinden voor de horeca-ondernemer, zoals een conceptbrief om bezwaar aan te tekenen tegen een bierprijs verhoging, de KHN bierkortingsindicator, tips om te onderhandelen en juridische tips.
Bron: Proostmagazine