Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Reclamecode voor alcoholvrij en -arm bier ingevoerd

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Reclamecode voor alcoholvrij en -arm bier ingevoerd

15 oktober 2020 om 11:42

Vandaag is de Reclamecode voor Alcoholvrij en -Arm Bier (RvAAB) in werking getreden. Deze reclamecode is van toepassing op reclame voor alcoholvrij bier en reclame voor alcoholarm bier. 

Drie verschillende alcoholvrije bieren flesjes en glazen
Nederlandse Brouwers logo
Drie verschillende alcoholarme bieren flesjes en glazen

Reclamecode voor Alcoholvrij en -Arm Bier 

De code is bekrachtigd door de Stichting Reclame Code. Met het opstellen van de RvAAB is één van de afspraken die Nederlandse Brouwers en STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholconsumptie) maakten in het kader van het Nationaal Preventieakkoord, afgerond.

Verantwoorde marketing voor alcoholvrij en alcoholarm bier

Alcoholvrij bier en alcoholarm bier zitten al jaren in de lift. “Een hele mooie ontwikkeling, waarbij we steeds meer alcoholvrije en -arme varianten in de markt zien”, licht Lucie Wigboldus (directeur Nederlandse Brouwers) toe. “Leden van Nederlandse Brouwers vinden verantwoorde marketing binnen deze categorie erg belangrijk. Iedereen voldoet dan ook al aan deze afspraken. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord spraken wij met andere partners af om dergelijke afspraken vast te leggen in een reclamecode. Het is fijn dat deze afspraken nu breed gedragen worden en officieel zijn vastgelegd door de Stichting Reclame Code.

Nederlandse Brouwers logoOok CRAFT, de brancheorganisatie van Nederlandse Onafhankelijke Brouwers, was betrokken bij het opstellen van de RvAAB. Bernd Beersma, voorzitter a.i. bij CRAFT geeft aan: “We zien in onze achterban steeds meer brouwers die alcoholvrij of alcoholarm bier op de markt zetten. Ook wij onderstrepen het belang van verantwoorde marketing binnen deze categorieën. Deze code geeft duidelijke richtlijnen voor wat je als brouwer wel en niet mag communiceren.”

Wat houdt deze Reclamecode in?

De code is van toepassing op Nederlandse reclame voor alle bieren met een alcoholpercentage van maximaal 0,5% en geldt voor alle organisaties die hiervoor reclame maken, zoals bierbrouwers, supermarkten en horecagelegenheden. Te denken valt bijvoorbeeld aan reclame zoals commercials op radio en tv, maar ook social media posts, bieretiketten en reclamefolders. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en actieve verkeersdeelname.

Lees ook

Overige actiepunten Preventieakkoord

Naast het opstellen van de RvAAB is Nederlandse Brouwers ook druk met overige actiepunten die zijn afgesproken in het Nationaal Preventieakkoord. Zo is in 2019 24 procent van de alcoholhoudende reclameborden rondom amateursportvelden vervangen door alcoholvrije borden.

Ook werken Nederlandse Brouwers en individuele bierbrouwers samen met studentenverenigingen en universiteiten om alcoholmisbruik onder studenten terug te dringen. Dat wordt bereikt door meer voorlichting over alcoholmisbruik, trainingen voor barvrijwilligers, het beter beschikbaar maken van alcoholvrij bier en het populairder maken van deze categorie onder studenten. Meer informatie over de status van Nederlandse Brouwers omtrent de actiepunten uit het Preventieakkoord lees je hier: https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/preventieakkoord/.