Opening Week van het Nederlandse Bier

Week van het Nederlandse Bier officieel geopend

Gisteren is in Den Haag op het Nederlands Bierproeffestival de tweede Week van het Nederlandse Bier officieel geopend door de burgemeester van Den Haag Jozias van Aartsen. Dit deed hij door het eerste biervat aan te slaan en er een biertje uit te tappen. Biernet.nl was erbij en maakte een aantal foto's. 

24 mei 2013 om 09:58


Week van het Nederlandse Bier

Tijdens de Week van het Nederlandse Bier, van 23 mei tot en met 2 juni 2013, worden er door het hele land tal van activiteiten georganiseerd ter promotie van het bier van eigen bodem. Er zijn  brouwwedstrijden, bierwandeltochten, proefavonden, regionale festivals en bier- en gastronomieactiviteiten. De week wordt afgesloten met de Nederlandse Brouwerijdagen op 1 en 2 juni. In dit weekeinde en gedurende de week tonen zeventig brouwerijen hun vakmanschap aan het publiek. Initiatiefnemer is de Stichting Week van het Nederlandse Bier, waarin de hele biersector is verenigd. De Stichting heeft als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier.

Opening 

Burgemeester Van Aartsen is blij met de Opening van de Week van het Nederlandse Bier op het Spuiplein in Den Haag: “Fantastisch dat de Week van het Nederlandse Bier een vervolg heeft gekregen en nu voor de tweede achtereenvolgende keer wordt georganiseerd in Den Haag, de stad met een rijke brouwtraditie, waar de laatste jaren steeds meer kleinschalige brouwerijen de deuren openen en zo het bieraanbod verrijken met bieren van hoge kwaliteit.”

Henri Reuchlin, voorzitter van de Week van het Nederlandse bier ziet met enthousiasme de tweede editie van de Week van het Nederlandse Bier tegemoet:  “In heel Nederland is er zoveel te doen, van de Waddeneilanden tot Zuid-Limburg en van Twente tot Zeeland: de week is een feest voor alle zintuigen. Proef de passie van de kok die kookt met bier, hoor de enthousiaste verhalen van slijters en kasteleins, zie hoe de brouwer zijn bier brouwt en ontdek al het moois en onverwachte van Nederlands bier en iedereen die erbij betrokken is."

Groei Nederlandse biermarkt

In Nederland zijn op dit moment zo’n 160 bierbrouwerijen actief. Dat zijn er 40 meer dan vorig jaar, zo zegt Henri Reuchlin. Deze 40 nieuwkomers beschikken volgens hem nog niet allemaal over eigen installaties. Zij wijken met hun receptuur uit naar andere brouwerijen. Een groot aantal van hen heeft wel de ambitie om zelf ketels aan te gaan schaffen.

Deze veelal kleinschalige ambachtelijke brouwers richten zich met name op zware speciaalbieren. Op de totale bierafzet in Nederland van bijna 12 miljoen hectoliter is hun aandeel nog uiterst bescheiden. Maar terwijl de afzet van regulier pils onder druk staat, groeien de speciaalbieren in populariteit. Zo steeg de afzet van zware bieren volgens de laatste cijfers van de Nederlandse brouwers van 290.000 hectoliter in 2010 naar 308.000 hectoliter in 2011.

Activiteiten

Tijdens de Week van het Nederlandse Bier worden er veel activiteiten georganiseerd ter promotie van het bier van eigen bodem. Zo kunnen er tot en met zondag 2 juni bekende en onbekende bieren worden geproefd bij tientallen slijterijen en meer dan vijftig cafés. Ook openen ruim zeventig brouwerijen in de week én speciaal in het weekeinde van 1 en 2 juni hun deuren. Het publiek kan op deze dagen persoonlijk kennismaken met het vakmanschap van een brouwer. Verder worden er speciale bierdiners in geselecteerde restaurants georganiseerd en staan er mooie bierfestivals in het hele land op de planning. 

Een volledig overzicht met alle activiteiten staat op de website van de Week van Het Nederlandse Bier of in onze agenda.

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Heineken Pilsener

Braziliaanse wegwerker
Een Braziliaanse wegwerker is op weg naar huis in zijn oranje kleding. Hij wordt herkend als Oranje supporter en maakt er een feest van met Heineken bier.

Meer reclames van Heineken Pilsener

Laatste reacties