Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Sponsoring biermerken in het professionele voetbal

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Hoe Heineken en andere biermerken het professionele voetbal hebben veranderd

31 maart 2020 door Redactie Biernet

Biermerken sponsoren al decennia lang voetbal, waarbij bijvoorbeeld de relatie van het Nederlandse Heineken met de UEFA Champions League al bijna 25 jaar duurt.

Heineken sponsor EK

Nederlands voetbal 

Bier proostenBiermerken sponsoren al decennia lang voetbal, waarvan bijvoorbeeld de relatie van Heineken met de Champions League al bijna 25 jaar duurt. In 2018 werd er wereldwijd meer dan 764,5 miljoen dollar uitgegeven aan de sponsoring van voetbalteams alleen al, een cijfer dat nog altijd niet achteruit gaat, omdat de populariteit van het internationale voetbal blijft groeien.

Heineken 

Als je ooit naar een live Ajax-wedstrijd, een Champions League-wedstrijd of een officiële EK Fanzone bent geweest, dan is de kans groot dat je Heineken bier dronk.

Alleen al in 2018 gaf Heineken een slordige 100 miljoen euro uit om te zorgen dat het bier dat je drinkt - of eventueel in de lucht gooit bij een onverwachte Champions League winst - een Nederlandse Heineken pilsje is. Vorig seizoen kwam Heineken echter onder druk te staan in haar eigen thuisstad, toen Budweiser (wat als Bud wordt vermarkt in Nederland) de officiële biersponsor van Ajax werd. Bud wordt nu alleen nog in de sponsor lounges geschonken en niet in de rest van de Johan Cruijff ArenA, waar Heineken 'gewoon' uit de tap blijft stromen.

Heineken, flesje Overigens heeft Heineken nog steeds een langdurige overeenkomst met de UEFA om de Champions League tot 2024 te sponsoren en zal het officiële bier van het EK zijn, dat in 2021 gehouden wordt nadat het uitgesteld werd door de Coronacrisis.

Bud

Zoals hierboven vermeld, maakt Bud in Nederland stappen om haar merk, dat nog wat moeite heeft om extra bekendheid te vergaren in Europa, een duwtje in de rug te geven. Het Amerikaanse bedrijf zal tot 2024 het officiële Ajax bier zijn en in het Gelredome wordt Bud geschonken voor de Vitesse fans. Deze stappen maken deel uit van een Europa-brede strategie waarbij ze ook de Engelse Premier League en het Spaanse La Liga benaderen. 

Ze krijgen hiermee waardevolle beeldrechten met de LED-borden die je tijdens alle grote wedstrijden voorbij ziet komen. Hoewel Bud een onbekende smaak is voor veel Europese bierdrinkers, maken ze mooie stappen in de sportwereld, wat de aandeelhouders moet geruststellen dat hun aanwezigheid in de sport de moeite waard is. Ze hebben de moed gehad om de National Women's Soccer League in de VS te sponsoren en hebben namens de NWSL gelobbyd om extra sponsors te vinden. Ze kondigden in januari zelfs aan dat alle 14 Europese brouwerijen vanaf 2025 volledig op zonne-energie zouden draaien. Verwacht wordt dat Bud zeer binnenkort meer sponsorcontracten in Nederland zal ondertekenen.

Lees ook

Bavaria 

Soms is het onmogelijk om de concurrentie aan te gaan met een aantal grote merken in de wereld en daarom hebben sommige Nederlandse brouwerijen besloten om op het gebied van marketing op een andere manier aan te pakken.

Tijdens het WK 2010 werden de fans getrakteerd op een oranje muur van 36 blonde schoonheden in het publiek, allemaal betaald om er te zijn ter promotie van een onofficiële WK-sponsor, Bavaria. De Bavaria Dutch Dress stunt gaf het bedrijf wereldwijde aandacht in het nieuws en er raakten gelukkig geen van de modellen gewond of werden vastgehouden bij het uitvoeren van de stunt. Duidelijk is dat de stunt laat zien dat kleinere Nederlandse biermerken moeite hebben om marktaandeel te winnen ten opzichte van hun grotere rivalen, maar ze met creativiteit een eind kunnen komen.

Amstel 

UEFA Champions League viltje van AmstelAmstel was lange tijd het boegbeeld van het Nederlandse voetbal, met de branding die vooral verbonden was met de KNVB Beker. Amstel is in handen van Heineken en het merk Heineken heeft de plek van Amstel in Europa ingenomen.

Zo is het Amstel rood bij de KNVB Beker vervangen door het groen van Heineken en sponsort Amstel de Europa League in plaats van de Champions League. Amstel sponsort daarnaast het tweede continentale toernooi van Zuid-Amerikaanse bond Conmebol.

Is Lager on the Way out? 

De ambachtelijke bierrevolutie kwam pas laat op gang in Nederland, maar nu er veel onafhankelijke brouwers opduiken, zijn er tekenen dat de Nederlandse drinkers zich vervelen met hun normale bieren. Dit zou een teken kunnen zijn dat een nieuwe, meer gelokaliseerde vorm van sponsoring zou kunnen beginnen te bloeien. Dit bleek onlangs in Londen, waar Tottenham Hotspur de lokale ambachtelijke brouwers Beavertown tot hun officiële wedstrijddag bier maakte.