Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Affligem lanceert campagne | Maak bier, geen oorlog

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Affligem lanceert campagne in Nederland

09 november 2020 om 15:27

Affligem lanceert vandaag de eerste landelijke campagne in Nederland. De nieuwe commercial ontvouwt de ontstaansgeschiedenis van het biermerk, afkomstig uit het gelijknamige plaatsje in Vlaanderen.

Drie Affligem paters met het abdijbier in de hand binnen in de abdij
Drie Affligem ridders op een rij in de nieuwe campagne van Affligem abdijbier
Affligem pater met de roerstok in de hand in de abdij

Ontstaan van Affligem abdijbier

In de nieuwe campagne van Affligem bier krijgen worden we meegenomen in een verhaal over een groep ridders die in 1074 het zwaard neerlegde en besloot hun leven te wijden aan het brouwen van Affligem. De campagne is ontwikkeld door Alfred International. Het bureau werd begin 2020 gekozen als lead agency voor Affligem. ‘Maakt bier, genen oorlog’ is vanaf vandaag te zien op de Nederlandse televisie en online.

Affligem in de lift

Affligem pater met de roerstok in een brouwketel aan het roeren anno 1074 Marc Scholten, Marketing Manager bij Heineken Nederland: “Affligem is in de afgelopen jaren al flink gegroeid, steeds meer Nederlanders weten de Belgische adbijbieren te waarderen. In meer dan 8.000 horecazaken en vrijwel elke supermarkt zijn de verschillende Affligem varianten verkrijgbaar. Mede dankzij de bekroning van het beste blond bier ter wereld bij de World Beer Awards, de introductie van Affligem Blond 0.0 en omdat consumenten thuis - juist ook nu - graag een kwalitatief bier drinken, zijn de volumes in de retail het afgelopen jaar verdubbeld. Dit is voor ons het moment om de naamsbekendheid verder te vergroten en het verhaal van Affligem aan een nog breder publiek te vertellen. De brouwerij werd in 1074 gesticht en we kunnen dus met veel trots zeggen dat ons bier een van de oudste Belgische bieren is. Dat ga je terugzien in deze campagne.”

Middeleeuws toneel

Naamsbekendheid als speerpunt dus. Paul van Kuilenburg, Strategy Director bij Alfred, legt uit dat dit vraagt om een bepaald type campagne. “Het aanbod in speciaalbier is overweldigend, maar in communicatie willen we onderscheidend zijn. Wij geloven dat een impuls op naamsbekendheid juist vraagt om een campagne die de aandacht op het merk zelf richt, op een manier die niemand ziet aankomen. Dat zie je terug in onze strategische keuzes. Niet de wereld van de ontvanger, maar de wereld van Affligem. Geen eigentijdse horeca, maar een Middeleeuwse setting.”

Maak bier, geen oorlog

Marc Scholten: “Het verhaal van Affligem leest als een jongensboek en heeft fantastische ingrediënten voor een verfilming. Een Middeleeuws toneel, Affligem afkomstig uit Affligem, het Vlaamse accent, ridders die een carrièreswitch maken. En een duidelijke boodschap: Maakt bier, genen oorlog.” Jeroen van de Sande, Creative Director van Alfred, beaamt dit: “Het is zo’n verhaal waar je vingers van gaan jeuken: het was dus niet de vraag of, maar hoe gaan we dit tot leven gingen brengen? Uiteindelijk hebben gekozen voor een lichtvoetige invulling. Het zet Affligem neer als een toegankelijk merk voor een breed publiek.“

Lees ook

De campagne is vanaf 9 november te zien op televisie, Facebook, Instagram en YouTube. Ook komen er later korte spin-offs, onder meer met Affligem Blond 0.0%.

Affligem bier vastgehouden door pater anno 1074 met de tekst