Bier inkopen over de grens steeds aantrekkelijker

Accijnsverhoging

11 april 2013 om 11:29
Bierprijzen

De stijgende accijns in Nederland maken het steeds aantrekkelijker om de grens over te rijden voor een (of meerdere) kratjes bier. Doordat de accijns in Duitsland en België al een stuk lager liggen dan in Nederland en ook nog eens veel minder stijgen wordt het prijsverschil in bier tussen onze buurlanden steeds groter. 

Accijnsverhoging Nederland

Afgelopen januari is de accijns op alcohol in ons kikkerlandje wederom verhoogd. Wij mogen in 2013 maar liefst 10% meer accijns gaan betalen dan in 2012. Dit zorgt ervoor dat de prijs van een hectoliter bier (pils) stijgt van € 32,64 naar € 35,90. Een stijging van meer dan € 3,-.

Accijns België en Duitsland

De accijns in onze buurlanden liggen beduidend lager dan in Nederland. Zo betalen onze zuiderburen over een hectoliter bier (pils) maar € 20,53 accijns en onze oosterburen zelfs maar € 9,44 accijns over dezelfde hectoliter. 

Tip: In België zijn er ook bier aanbiedingen in supermarkten. Op www.bierpromoties.be wordt elke bierpromotie van Belgische winkels bijgehouden.

Shoppen in het buitenland

Deze bizarre prijsverschillen zorgen er steeds meer voor dat mensen die dicht bij een grens wonen, bier gaan kopen in een buurland. Dit kan namelijk, helemaal als je groot inkoopt, de nodige euro's schelen. 

Biernet.nl heeft uitgezocht wat op dit moment de prijsverschillen zijn tussen een liter Warsteiner uit Nederland en uit Duitsland. Hiervoor hebben wij de gemiddelde prijs genomen van Warsteiner uit een krat. 

Krat Warsteiner Nederland Duitsland Verschil
Gemiddelde prijs per liter normaal € 1,87 € 1,22 € 0,65
Gemiddelde prijs per liter aanbieding € 1,39 € 1,00 € 0,39

In de bovenstaande tabel zijn de verschillen in de prijzen tussen Nederland en Duitsland goed te zien. Wanneer je een kratje Warsteiner, buiten een aanbieding om, in Duitsland koopt, ben je per liter ongeveer € 0,65 goedkoper uit dan in Nederland. 

Aangezien er in een krat van 24 flesjes á 0,30 liter 7,2 liter bier zit, scheelt dit per krat zo'n € 4,68! Mocht je dus van plan zijn om een feestje te geven, of sla je gewoon altijd groot in dan bespaar je bij 4 kratjes Warsteiner uit Duitsland al bijna twintig euro. 

Boodschappen over de grens

Deze prijsverschillen zijn voor de consument natuurlijk hartstikke mooi, maar voor Nederland kunnen deze nare gevolgen hebben. Want als je als Nederlander toch in Duitsland bent om bier te kopen, kan je hier net zo goed even je andere boodschappen inslaan, en onderweg naar huis bij een duitse benzinepomp je tank volgooien. Want ook benzine is in Duitsland gemiddeld € 0,20 tot € 0,30 per liter goedkoper (Euro 95). 

Dit zorgt ervoor dat de koopkracht in Nederland af zal nemen waardoor er ook minder belasting binnenkomt. 

Accijnsverhoging 2014

En het is nog niet afgelopen. In het regeerakkoord staat namelijk dat de accijns op bier, wijn, sherry en port vanaf 1 januari 2014 nog eens met 14 procent zullen stijgen. 

Gesprek met minister

Vooral de brouwerijen uit Limburg hebben hier last van. Omdat Limburg grenst aan zowel België als Duitsland is het voor de bewoners nog aantrekkelijker om de grens over te gaan voor een krat bier. 

De Limburgse brouwerijen Gulpener, Alfa en Lindeboom gaan daarom in mei in gesprek met minister Kamp van Economische Zaken. Zij vinden dat de accijnsverhogingen de zelfstandigheid van de brouwerijen in gevaar brengt. 

23 reacties

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Erik (gast) op 19-05-2015 om 11:38:22

Weet iemand wat (standaard) een krat Erdinger momenteel in duitsland gemiddeld kost?

En misschien vanuit eindhoven wat de slimste plek is om dit in te kopen?

alvast bedankt.

Patrick (gast) op 18-02-2015 om 11:04:41

Ik woon prachtig nabij Duitsland én België. Rij op LPG en betaal bij onze Belgische vrienden 35ct (!) per liter. En dan te bedenken dat ze 'gewoon' vanuit Nederland beleverd worden ("Da's goedkoper inkopen")...

Is Duitsland is alcohol en vlees goedkoper. Het vlees is kwalitatief ook nog eens een stuk beter dan in NL, waar traditiegetrouw het kwaliteitsvlees geëxporteerd wordt en wij met de rotzooi blijven zitten. Gooi maar eens een NL-braadworst of -speklap in de pan: alsof je een chemische fabriek opentrekt, wat een stank...

kees laan (gast) op 16-02-2015 om 22:52:01

waar kan ik in duitsland vaten amstel kopen voor een nette prijs ik denk aan honderden per jaar.

Arie (gast) op 30-01-2015 om 13:13:42

Alle Edeka supermarkten verkopen verschillende soorten Erdinger.
gemiddelde prijs rond €12,- voor 20 halve liters excl statiegeld.

John (gast) op 30-01-2015 om 11:46:23

Laat ze maar lekker slapen in den Haag,
Wij gaan wel naar Duitsland.
Je zou er bijna voor je plezier weer tanken.
Superbenzine getankt van de week voor 1.23 per liter.
Ook gelijk bier getankt en persoonlijke verzorgingsprodukten ingekocht.
Toch makkelijk verdiend.
Fijn om Limburger te zijn.

Groetjes John.

Hans (gast) op 14-08-2014 om 22:22:52

Heeft er iemand een adres waar ik Erdingen bier kan kopen in Duitsland?
Het liefst in de buurt van Groningen/ assen.
Alvast bedankt enne........proost!
Hans

Ron (gast) op 14-06-2014 om 15:49:54

Inkopen doe ik daar al jaren en sinds het kwartje van van Kok tank ik daar altijd.
En bij Trinkgut zijn altijd leuke aanbiedingen.
Ja, in Den Haag zouden ze toch eens moeten kijken in de Duitse grensstadjes naar wat de domme Grensbewoners daar wegslepen .

PietjePuk (gast) op 24-05-2014 om 16:13:50

Yep, maar in den Haag gelooft men er nog steeds niet in.
Van de week een klein feestje dus gekeken naar aanbiedingen.
Folder actie bij een supermarkt. 10E voor een krat Alpha. (max 3 per klant)
8km doorgereden de grens over en het was 9E normale prijs. (zoveel je kunt dragen)
Nog eens 4km doorgereden naar tankstation. 1.52E/liter voor benzine.
Die ook maar volgegooid.
Totaal uitgespaard.
10,75E
24km voor "omgereden". Stel dat autotje maar 1:15loopt dan was het nog voordelig.
"In nederland betaal je meer.......
veeeel meeeer!"


Tja, Peter.
Door de graaiers mentaliteit werkt zoiets hier niet.
Kijk maar naar de zorg en openbaar vervoer.
OV, iedereen wordt door de benzine de trein in gejaagd.
Prijzen gaan elk jaar gewoon omhoog.
De zorg: eigen risico blijft stijgen, pakketten worden uitgekleed en ik lees vandaag in de krant dat de verzekeraars 2 miljard opgepot hebben.
Vaderlands liefde tot daar aan toe maar ik moet doof, blind en stom zijn om hier nog aan mee te WILLEN doen.
Lijkt nog het meest op patriotisme.

Robbert Willemse (gast) op 12-05-2014 om 20:36:59

Hahaha, peter, goeie grap! Denk je nou echt dat het zo werkt??? Bier is belachelijk duur in Nederland. Niet voor niets gaan mensen gewoon voor lekker goedkoop bier!!

Bierproeven met Peter (gast) op 12-05-2014 om 18:02:48

We moeten niet alleen de krenten uit de pap halen maar gewoon alle bier bij de lokale slijter kopen. Dan kan hij vanwege de gestegen omzet zijn prijzen ook wat laten dalen.

Simon (gast) op 10-01-2014 om 12:09:29

Horecapils.nl Duitse prijzen in nederland A-merken en B-merken fusten.

Sander (gast) op 08-01-2014 om 20:08:00

Mensen een website waar je in belgie en in Duitsland fusten bier kan bestellen?

Denis (gast) op 26-12-2013 om 04:36:44

tja julie hebben gelijk en wat te denken van de hoeren dat scheelt ook een hoop als je een beetje goed zoekt kun je in duisburg prima terecht voor 20 tot 30 euro!! Als je daar voor je drank sigaaretten benziene kleding eten in slaat is het prima te doen ik zou zeggen
Nederland ga zo door

paul (gast) op 09-12-2013 om 03:31:31

hoe zit het met vaten bier? heeft iemand daar prijzen van? ik heb gehoord dat vaten amstel bijna €60,- goedkoper zijn dan in nederland..

frederik (gast) op 07-10-2013 om 13:42:35

duitse biergoedkoper, ja maar het alcohol % is ook minder, dus minder accijns. Geen minimum lonen in duitsland, het bar/café/restaurant personeel werkt voor 5 euro per uur. Jullie ook allemaal??
Diesel is duurder???? Kleding hopeloos ouderwets. Huizen duurder dan in nl (huur) ook eigen bouw alleen de grond is stukken goedkoper, en vergeet de voorschriften niet om te bouwen.

Hans (gast) op 06-10-2013 om 16:38:59

Wij halen al jaren onze drank en veel boodschappen in Duitsland. Vaak betaal je in Duitsland voor een kilo vlees net zoveel als voor een pond hier in nederland...
Ik haal altijd 6 kratten bier met 20 halve liters per krat en dan 6 soorten, wit, pils, zwart, bok enz. ik ben dan voor de 6 kratten met samen 120 halve liters bier, gemiddeld 35 tot 40 euro kwijt....!! Mag u zelf uitrekenen wat ik hier in Nederland zou moeten betalen.
Ook wijn in alle soorten is stukken goedkoper in Duitsland. Zagen in een restaurant in Nederland pas geleden een fles Duitse wijn op de menukaart staan voor 26 Euro (!!!) die we de week ervoor in een Duitse supermarkt hebben gekocht voor 1,62 Euro (!!!!!!!!!)
Wordt je dus door de overheid genaaid en door de middenstand opgelicht...!!
En maar klagen hier in Nederland!!
Nee, een dagje Duitsland is voor ons nog steeds een feestje. Leuk, goedkoop en veeeeeel meer keus!

Robin Beslink (gast) op 05-08-2013 om 17:04:41

Ik woon al 12 jaar net over de grens in Duitsland( bij Nijmegen ) en heb al van vele prijsverschillen het voordeel kunnen benutten.
Buiten het bier is alle drank hier goedkoop maar ook alles wat met huid en haarverzorging te maken heeft.
De huizen natuurlijk ! Ik heb diverse objecten in de afgelopen jaren aangekocht tegen ook nog eens erg lage rente.
Mijn laatste pand heb ik 3 maanden geleden gekocht tegen een lage rente van 2.4 % !!!!
Mijn nieuwe auto heb ik ook erg goedkoop kunnen kopen.
Nieuw in Nederland kopen en dan mee de grens over nemen naar Duitsland.
In Nederland wordt de BPM eraf gehaald en de BTW moet je in Duitsland dan afdragen wat weer lager is dan in Nederland.
Mijn bvedrijfhypoteek in Nederland heeft een opaar weken geleden een Duitse bank overgenomen.
Rabobank bood mij rond de 5 % in Juli 2013, de Duitse bank 2.4 %.

Nederland GA ZO DOOR !!

karel (gast) op 06-07-2013 om 18:34:02

erdinger weisbier bij ah 1,79 per 1/2 ltr, in dtsl 0,64 ! kratje van 20 flessen 12,80, hier 35,80.
je bespaart 23 euri op een krat !

Gerald (gast) op 26-04-2013 om 12:25:08

Ik heb het geluk dat ik zo'n beetje tegen de grens met Duitsland aan woon, ik sta dus binnen 10 minuten in een duitse drankenhal. Zelfs als je nederlands bier wilt kopen is het de moeite waard. Een krat Brand van 18 halve liters is er al snel 3,5 tot 4 euro goedkoper. Bovendien hab je in Duitsland nog steeds te maken met vele kleinere brouwerijen, waarvan enkele "lokale" hun bier (krat en vat) tegen zeer schappelijke prijzen aanbieden. En er zitten een aantal prima pilseners bij, dus niet zoals de (afschuwelijke) huismerken uit Nederland. Die komen vaak van de Bavianen brouwerij, dus dat verklaart waarom ze niet weg te schudden zijn.
Dus, tripje naar Duitsland, kratje of 12 inslaan, sterke drank kopen(dat scheelt nog veel meer), tanken, levensmiddelen ook maar gelijk meenemen (ook die zijn er goedkoper, tegenwoordig zelfst ook frisdrank en sigaretten), en je hebt weer een berg geld in je zak gehouden...

roland (gast) op 16-04-2013 om 23:26:33

elgie is eveneens een prima land om vooral shag in te slaan. Op een slof zware van nelle, betaal je op het moment nu 3o euro minder.

Brian (gast) op 16-04-2013 om 09:18:17

Zeker lekker en goedkoop bier halen in duitsland, haal zelf regelmatig bij de Trinkgut Traugott Simon kost in de aanbieding maar 5,50 p/krat en mensen die het hier drinken vinden het allemaal lekker.
en met een feestje haal je gwn een vaatje van 50 liter voor € 44,=
Lach me toch de ballen uit de broek zo. Proost!!

furorbrevisest (gast) op 15-04-2013 om 16:16:56

Ik haal al jaren mijn pils uit Duitsland. Nog niet eens zozeer voor de prijs als wel dat ik een pils als Rolinck bijzonder lekker vind en dat is in Nederland bij mijn weten niet te koop. Verder is Duitsland toch vooral een pils land. Mooie dubbels, tripels en trappistenbieren en dergelijke zul je er niet aantreffen. Ze hebben wel een aantal eigen specialiteiten en die zijn de moeite van het proberen meestal wel waard. Ook whisky is er vaak schappelijker geprijsd dan bij ons. Krijg je tijdens het boodschappen doen trek dan is er meestal wel een Asia Imbiss of een Dönerzaak in de buurt. Wie dat te exotisch vindt kan meestal wel iets vinden waar ze een verdienstelijke schnitzel hebben of een currywurst of een grillhaxe. Vervolgens de wagen nog even afgetankt met voordelige benzine en de zaterdagmiddag is weer welbesteed. Kan je ook nog eens tegen collega's zeggen dat je in het weekend naar het buitenland bent geweest. Nog een tip: Zoek van te voren even uit of je wagen E10-benzine verdraagt, vaak nog weer vijf centen per liter goedkoper dan gewone euro 95. Onze regering had gelijk dat we voordeel hebben van één Europa maar of ze daarmee bedoelden dat we in Duitsland moeten gaan winkelen waag ik te betwijfelen.

Sonja (gast) op 12-04-2013 om 12:08:27

In Duitsland heb je verschillende lekkere bieren die je niet in Nederland koopt. Dus ook daarom kun je best wel een keer een uitje naar DLD maken. Proost

Reclame van Jupiler Pils

De Container
Op de haven gaat het mis: een container vol met Jupiler valt in het water. Maar niet getreurd, het bier gaat gelukkig niet verloren!

Meer reclames van Jupiler Pils