Het NIGZ haakt in op de campagne van Heineken, waarin de consument wordt aangesproken op zijn eigen verantwoordelijkheid bij het drinken van een biertje.
Het NIGZ stelt dinsdag in een open brief dat het initiatief van Heineken een ,,belangrijke stap'' is. Volgens het instituut werkt de campagne van Heineken slechts ,,agendasettend'' en is er een integrale aanpak nodig met gemeenten, scholen, horeca en sportclubs. Een onafhankelijk fonds kan daar een rol in spelen, stelt de NIGZ.
,,Het bedrijfsleven, de horeca en de levensmiddelenbranch moeten meebetalen aan het maatschappelijk probleem van alcoholmisbruik'', zegt directeur Hans Krosse van het NIGZ. Het plan is volgens de directeur een variant op wat in andere landen gebeurt. ,,In Duitsland wordt een deel van de accijns in een fonds gestort en draagt het bedrijfsleven ook bij. Uit dat fonds wordt voorlichting gefinancieerd.''
Het NIGZ hoopt van Heineken 10 miljoen euro te ontvangen. ,,Dan kunnen we de komende vier jaar aan de slag'', aldus Krosse. Hij hoopt dat ook andere bedrijven zich bij het fonds aansluiten. ,,Als de branche zijn verantwoordelijkheid neemt, is de kans groot dat de overheid ook aan deze plannen meewerkt.''