Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Waarde Grolsch gedaald, gegadigden voor overname Grolsch

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Grolsch in waarde gedaald, gegadigden voor overname

16 december 2015 om 15:30

Bierbrouwerij Grolsch is volgens internationale financiële analisten nog hooguit 268 miljoen euro waard. Dat is slechts eenderde van de verkoopprijs in 2008. 

Er zijn verschillende gegadigden om Grolsch over te nemen.

Grolsch biertjes

In 2006 kreeg de familie De Groen nog 816 miljoen euro voor de Grolsch aandelen. Het gezaghebbende Amerikaanse financiële persbureau Bloomberg meldde dinsdag dat er diverse gegadigden zijn om Grolsch te kopen. Het Japanse drankenconcern Asahi Group Holdings Ltd. en Spaanse bierbrouwerij Grupo Mahou-San Miguel.

Verder worden investeringsmaatschappijen Cinven (Europees) en KKR & Co. (Amerikaans) genoemd als geïnteresseerden. Al deze bedrijven weigerden commentaar te geven. Volgens Bloomberg kunnen de eerste concrete biedingen worden verwacht in januari.

Lees ook

Volumes gedaald

Bloomberg-journalist Thomas Buckley denkt dat de waarde van Grolsch in de afgelopen jaren flink is gekelderd. Hij baseert dat op gesprekken met financieel analisten. „Toen Grolsch in 2008 verkocht werd was de overnamesom zo’n 15 keer de ebitda (zeg maar de brutowinst). Die vermenigvuldigingsfactor gaat al lang niet meer op omdat de verkoopvolumes sinds 2005 gedaald zijn met zo’n 13 procent.”

Tegenvallende groei

Toen Grolsch in 2008 werd overgenomen door SAB Miller werd nog gezegd dat het Twentse biermerk een grote groei zou doormaken, vanwege de betere internationale contacten van het nieuwe moederbedrijf. Maar dat viel tegen. Waar de brouwerij in 2004 nog 3,2 miljoen hectoliter afleverde was het in 2014 nog maar 2,6 miljoen.

Peroni

Peroni logo Het Italiaanse Peroni daarentegen is volgens analisten in waarde verdubbeld onder SAB Miller. Grolsch en Peroni moeten allebei worden verkocht vanwege de overname van hun moederbedrijf SABMiller door drankengigant AB InBev. De gecombineerde marktaandelen van deze twee bedrijven geven te veel macht op de biermarkt, vandaar dat onderdelen moeten worden afgestoten.

Bron: Tubantia.nl

Cookie instellingen