Brouwer Heineken heeft het eerste halfjaar flink meer bier verkocht dan vorige jaar. Heineken werd geholpen door investeringen in innovatie en meer verkoop van de premium-biermerken.
Meer Heineken bieren verkocht
Heineken verkocht in de eerste jaarhelft 2,6 procent meer bier. Azië bleef daarbij de regio met de sterkste groei. In deze regio werd onder meer geprofiteerd van de sterke vraag naar A-merken. In Vietnam, een van de belangrijkste markten van de brouwer, stuwde het merk Tiger de verkopen.
Ook in Europa was er meer vraag naar de bieren van Heineken. Verder profiteerde de brouwer van prijsstijgingen in landen zoals Mexico en Nigeria, die te boek staan als grote afnemers.
Kleinere brouwers
Heineken is niet van plan om succesvolle kleinere brouwers van ambachtelijke bieren over te nemen. Kleine brouwers hebben de interesse voor bier op de kaart gezet en zij verdienen alle complimenten, aldus Heineken. Heineken ziet echter af van overnames op dat gebied.
Lees ook
Heineken bewondert de creativiteit en vindingrijkheid van kleinere ambachtelijke brouwers. Ook Heineken zit in dat opzicht niet stil. In de VS lijfde Heineken eerder al craft-biermaker Lagunitas in.
Brand
In Nederland geeft Heineken ''amateurbrouwers" de kans om via dochtermerk Brand nieuwe smaken in de markt te zetten via de Brand Bierbrouwwedstrijd. Voordat Heineken Brand overnam, bestond het smaakpalet van de Limburgse brouwer uit Brand Pils en Brand Up.