Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Koud weer o.a. aanstichter van slecht eerste kwartaal 2013 van Heineken

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Heineken heeft slecht 1e kwartaal in 2013

24 april 2013 om 15:18

Het aanhoudende koude weer in West-Europa heeft er onder andere voor gezorgd dat Heineken in het eerste kwartaal minder bier verkocht dan verwacht.

Heineken slecht kwartaal terras
Logo Heineken brouwerij
Heineken Brouwerij

Heineken heeft in verschillende continenten te maken met een afnemende verkoop. Zo hebben ze in de Verenigde Staten last van dalende consumentenbestedingen. In het belangrijkste bierland van Afrika, Nigera hebben ze te maken met een zwaar stijgende inflatie. Ook in West-Europa daalde de afzet van Heineken. Azië was het enige continent waar de omzet toenam, dit kwam vooral dankzij de overname van Asia Pacific Breweries

Alleen groei dankzij overname

Heineken heeft in het eerste kwartaal van 2013 weliswaar sterk hogere omzet-, winst- en volumecijfers geboekt, maar deze groei komt volledig uit Azië. Autonoom daalden de volumes in alle regio's. De omzet steeg dankzij Asia Pacific Breweries met 8,1% tot 4,15 miljard euro en de nettowinst nam toe tot 227 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2012 werd een winst geboekt van 166 miljoen euro.

Lees ook

Beleggers niet blij met autonome afzet

Beleggers zijn voornamelijk niet blij met de autonome afzet van Heineken. Deze omzet daalde namelijk met 2,7%. De daling komt doordat er 4,5% minder bier is verkocht. De dalende verkoop wordt wel gecompenseerd doordat de prijs van verschillende merken verhoogd is. In het 1e kwartaal van 2013 verkocht Heineken 46,7 miljoen hectoliter bier.

In West-Europa had Heineken, naast de economische crisis, last van het lang aanhoudende koude weer. Dit zorgde voor minder terrasjes en dus minder omzet. Het aandeel van Heineken verliest al met al ruim 6 procent op de Amsterdamse beurs

Bekijk hier het volledige persbericht van Heineken.

Cookie instellingen