In bijna alle uithoeken van de wereld deed Heineken goede zaken. Er werden vooral meer biertjes in opkomende markten gedronken, maar ook in Europa zag de bierbrouwer herstel.
4.1% meer (Heineken) bier
Heineken heeft in de eerste zes maanden van 2016 4,1% meer bier verkocht. Krimpende afzetvolumes in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, werden meer dan goed gemaakt door groei in groei in Europa en Azië. Dat blijkt uit de resultaten die Heineken voorbeurs heeft gepubliceerd.
In het tweede kwartaal is de groei wel minder sterk dan in het eerste kwartaal. In de periode april - juni stegen de afzetvolumes met 1,8%, tegenover 7% autonome volumegroei in de eerste drie maanden van het jaar.
Meer omzet, minder winst
De omzet van Heineken steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 2 procent naar 10,1 miljard euro. De nettowinst halveerde echter, van 1,1 miljard vorig jaar naar 586 miljoen euro. Dit komt voornamelijk door een afschrijving van 233 miljoen euro in Congo en een eenmalige meevaller in 2015 toen het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque voor 379 miljoen euro werd verkocht.
Goed kwartaal
Topman Jean-François van Boxmeer spreekt desondanks van 'een zeer goed eerste kwartaal, ook geholpen door de gunstige vergelijkingsbasis, en een solide tweede kwartaal.' Heineken heeft meer bier verkocht in Europa, een regio waar het lastig is om te groeien. Van Boxmeer dankt de groei vooral aan innovaties van de afgelopen jaren. 'We rollen steeds meer internationale merken zoals Sol en Tiger uit in Europese landen.' Ook het groeiende aanbod alcoholarme en alcoholvrije bieren, zorgt ervoor dat Heineken groeit in Europa.
Heineken premium
Heineken wist wereldwijd het marktaandeel van het eigen merk met 2,6% te laten groeien in het zogenoemde premium segment. Dat zijn de bieren waar consumenten meer voor betalen dan voor een standaard pilsje en die voor Heineken het lucratiefst zijn. In Brazilië, het VK en Mexico groeide het merk met dubbele cijfers, maar in Vietnam en Rusland was sprake van krimp.