Heineken ziet bierverkoop dalen in Europa en Amerika
29 juli 2025 om 16:55
Heineken zag de wereldwijde bierverkoop in de eerste helft van 2025 dalen, vooral in Europa en Amerika. In andere regio’s bleef de vraag stabiel.
Minder bier verkocht in eerste helft van het jaar
In de eerste helft van dit jaar heeft Heineken wereldwijd minder bier verkocht. De terugval was vooral zichtbaar in Europa en Noord- en Zuid-Amerika — traditioneel de sterkste afzetmarkten voor de brouwer. In andere regio’s groeide de vraag naar bieren uit het portfolio, zoals Birra Moretti en Desperados, juist licht.
Daling in Europa door moeizame prijsonderhandelingen
De Europese markt noteerde een verkoopdaling van 4,7%, goed voor 36,2 miljoen hectoliter. Een van de oorzaken was de stroeve relatie met grote afnemers. Zo lag de verkoop aan supermarktketen Jumbo in Nederland tijdelijk stil vanwege vastgelopen prijsafspraken. Inmiddels is het merk daar weer verkrijgbaar na een hernieuwd akkoord.
Lees ook
Ook in andere landen zoals Frankrijk, Duitsland en Spanje werden langdurige prijsonderhandelingen gevoerd. Hoewel Heineken geen details wil geven over de uitkomsten, geeft het concern aan zich inmiddels in een "goede positie" te bevinden voor herstel in de tweede helft van het jaar.
Amerika’s getroffen door zwak consumentenvertrouwen
In Noord- en Zuid-Amerika daalde het biervolume met 1,2%, naar 42,2 miljoen hectoliter. Volgens de brouwer had dit vooral te maken met een afnemend consumentenvertrouwen. Importheffingen of handelsdeals met de VS spelen volgens Heineken nauwelijks een rol, omdat de productie daar voornamelijk lokaal is georganiseerd.
Lichte omzetdaling, winst blijft positief
Wereldwijd kwam de bierverkoop uit op ruim 116 miljoen hectoliter — een daling van 1,2% ten opzichte van een jaar eerder (autonoom, dus exclusief overnames). De omzet daalde met 5% tot ongeveer 16,9 miljard euro. De nettowinst bleef steken op 744 miljoen euro.
Vooruitzichten: voorzichtig positief
Hoewel er wereldwijd sprake is van volumedaling, houdt het bedrijf vast aan zijn verwachtingen voor de rest van het jaar. Vooral dankzij herstelde relaties met afnemers en een stabielere marktsituatie verwacht de brouwer in de tweede helft een mogelijke opleving in de verkoop.