Terwijl nieuwe brouwerijen als paddenstoelen de grond uitschieten en er steeds meer speciaal bier wordt gedronken gaat het niet goed met de Palm Brouwerij uit Steenhuffel (België). Voor het derde jaar op rij boekt Brouwerij Palm een bedrijfsverlies. In 2014 liep het verlies van de brouwerij, dat voornamelijk bekend staat om het biermerk Palm, op tot 1,3 miljoen euro.
Verlies steeds groter
In 2013 werd een verlies genoteerd van 392.000 euro. Vorig jaar liep dat bedrag op tot 1,3 miljoen euro. De omzet daalde in 2014 met een half procent naar 52,5 miljoen euro. Voornamelijk de wit- en amberbieren van Palm hebben het moeilijk. De productie is intussen terug gelopen tot 308.988 hectoliter, meer dan de helft minder dan tien jaar geleden.
Oorzaken
Oorzaken zijn volgens Palm de strengere wetgeving voor alcohol en de sterkere focus van de pilsbrouwers op hun eigen merken in de horeca. Daardoor krijgt Palm het moeilijker op de horecamarkt, nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal.
De brouwer wil nu de export in onder meer Frankrijk en China verder aanzwengelen. Ook de lancering van nieuwe speciale bieren moet het tij doen keren.
Met de degustatiebieren van Palm gaat het wel goed. Het aandeel van de zwaardere bieren zoals Rodenbach Grand Cru, Cornet en Steenbrugge Trippel steeg vorig jaar in het totale volume van 7 naar 18%. Maar die stijging kan dus niet de daling compenseren van het huismerk Palm.
Nieuwe look
De nieuwe look van Palm in 2013 heeft het bedrijf in ieder geval geen goed gedaan. In Nederland werd de inhoud van een flesje teruggebracht naar 0,25 liter, ipv 0,30 liter. Dit terwijl de prijs grofweg gelijk bleek. Getuige de vele negatieve reacties heeft deze nieuwe look Palm geen goed gedaan.