Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Biermerken met de grootste waarde in 2022

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Waarde internationale biermerken stijgt na corona

02 August 2022 om 16:22

De waarde van biermerken is het afgelopen jaar gestegen, omdat wereldwijd de coronarestricties worden afgebouwd. De top 3 van meest waardevolle bieren is hetzelfde als in 2021 en er zit ook een Nederlands biermerk bij. 

Bier merkwaarde gestegen
Heineken flesjes leeg
Corona bier

Corona is het meeste waardevolle biermerk

Corona (merkwaarde gestegen met 21% tot US$ 7,0 miljard) behoudt zijn toppositie als 's werelds meest waardevolle biermerk, volgens een nieuw rapport van 's werelds toonaangevende adviesbureau voor merkwaardering, Brand Finance.

Corona bierflesje buiten Ondanks de pandemie waardoor veel bars en restaurants gesloten waren en recentere beperkingen in de supply chain, blijft het Mexicaanse bier het meest waardevolle biermerk ter wereld. Corona heeft een kleine marge ten opzichte van Heineken (merkwaarde met 23% gestegen naar 6,9 miljard dollar).

Elk jaar test het toonaangevende adviesbureau voor merkwaardering Brand Finance 5.000 van 's werelds grootste merken en publiceert het ongeveer 100 rapporten, waarin merken worden gerangschikt in alle sectoren en landen. De 50 meest waardevolle en sterkste biermerken ter wereld zijn opgenomen in de jaarlijkse 'Brand Finance Beers 50 Ranking'.

In de loop van de pandemie stond het merk Corona voor een aantal uitdagingen, met name in de Verenigde Staten, omdat sommige consumenten aanvankelijk aarzelden om Corona bier te kopen vanwege de gelijkenis in naam met coronavirus. Ondanks de associatie tussen de naam van het biermerk en een pandemie die miljoenen mensen het leven heeft gekost, heeft Corona een groei van 21% in merkwaarde bereikt en blijft het 's werelds meest waardevolle biermerk.

Biermerken op basis van waarde in 2022

Coronapandemie zorgde voor uitdagingen

Alex Haigh (Managing Director Brand Finance) over de problemen voor biermerken tijdens de pandemie: "In de loop van de pandemie hebben alcoholische merken te maken gehad met moeilijke omstandigheden, waaronder een wisselende vraag als gevolg van nationale lockdowns over de hele wereld. De heropening van de economie heeft geleid tot een grote groei in de sector, waarbij de biermerken jaar-op-jaar met 7% groeiden."

Heineken loopt in

Heineken Evergreen Diamant strategie Terwijl Corona de industrie leidt als het meest waardevolle biermerk, heeft Heineken het gat verkleind met een merkwaardegroei van 23% dit jaar. Heineken wordt nu gewaardeerd op 6,9 miljard dollar, waarbij een opleving van de merkwaarde van Heineken nauw samenhangt met het herstel van de verkoop op locatie in bars, pubs, tijdens evenementen en andere sociale ruimtes.

Visueel gebruikt het Heineken merk al lang een groen etiket op een groene fles (met een rode ster en witte letters). De nieuwe 'EverGreen'-merkstrategie van het merk wil het bereik van de 'groene' connotatie uitbreiden met een verbeterde merkinzet voor ecologische duurzaamheid.

Lees ook

- Bekijk de waarde van de verschillende biermerken in 2021

Brahma is het sterkste biermerk: AAA+

Naast merkwaarde bepaalt Brand Finance ook de relatieve sterkte van merken door middel van een gebalanceerde scorekaart van meetwaarden die marketinginvesteringen, stakeholder equity en bedrijfsprestaties evalueren. In overeenstemming met ISO 20671, omvat de beoordeling van de stakeholder equity door Brand Finance de originele marktonderzoeksgegevens van meer dan 100.000 respondenten in meer dan 35 landen en in bijna 30 sectoren.

Brahma (merkwaarde gestegen met 21% tot US$ 1,7 miljard) is het sterkste merk in de ranglijst met een Brand Strength Index (BSI)-score van 93 op 100 en een krijgt daardoor de overeenkomstige merkwaardering van AAA+.

Sterkste biermerk wereldwijd

Brahma is sinds eind jaren 1880 een gevestigd merk in de alcoholische drankensector en is nu eigendom van het Belgisch/Braziliaanse brouwerijbedrijf Anheuser-Busch InBev. Het merk maakt deel uit van een groter netwerk met merken als Budweiser, Hoegaarden en Stella Artois. Het merk heeft een niche voor zichzelf gecreëerd met zijn kenmerkende romige mouttextuur en fruitaroma. Daarnaast versterkt het merk zijn Braziliaanse identiteit door samen te werken met het Braziliaanse vleesmerk Wessel voor een recente reclamecampagne om de combinatie van Braziliaanse barbecue en Brahma te promoten.

Snelst groeiende biermerk: Desperados

Desperados (merkwaarde gestegen met 57% tot 564 miljoen dollar) is dit jaar het snelst groeiende biermerk, met een zeer sterke groei in heel Europa en uitbreidingen naar verschillende Afrikaanse markten. Het merk Desperados wordt ondersteund door de ontwikkeling van alcoholvrije versies (Desperados Virgin 0.0) en verschillende online platforms zoals Rave to Save and Go Desperados.

Verdere productlanceringen met innovatieve producten zoals Desperados Florida Sunrise en Desperados Virgin Mojito (allebei vooralsnog niet te koop in Nederland) zijn populair in verschillende Europese markten, waar het merk zich richt op een jongere doelgroep dan andere merken in het Heineken portfolio.

Desperados is het snelst groeiende biermerk