Bierbrouwerij Crowdfunding

Crowdfunding voor bier

Ketels, bierbrouwerijen en proeflokalen die nu niet meer weg te denken zijn, zijn ontstaan door crowdfunding. Een financiering met behulp van de crowd. Lees in dit blog waarom dit voor een brouwerij een interessante optie kan zijn.

05 december 2017 om 14:44 - Geschreven door: Redactie Biernet


Crowdfunding als podium voor jouw gebrouwen bier

Oedipus bier

Veel lokale brouwerijen die we nu niet meer weg kunnen denken uit de horeca en de schappen van supermarkten, zagen hun levenslicht met hulp van de crowd. Samen met de crowd financierden inmiddels gevestigde namen als OedipusTwo Chefs BrewingBrouwerij 't Uiltje en Brewpub de Kromme Haring hun eigen ketels, brouwerij en/of proeflokaal.

Maar waarom gaat bier en crowdfunding zo goed samen en wat maakt het zo waardevol voor jouw brouwerij? CrowdAboutNow, een crowdfundingsplatform dat al meer dan 20 brouwers heeft geholpen met het ophalen van hun financiering, legt uit.

Bier: iedereen weet waar je over praat​

Two Chefs Brewing

Crowdfunding draait om enthousiasmeren van mensen voor je plannen. Essentieel hierbij is dat mensen begrijpen wat je doet en laat bier nou nét dat product zijn dat direct tot de verbeelding spreekt.

De groep bierliefhebbers is enorm en het sociale karakter van bier nodigt uit tot verbinding. Zo waren crowdfunfding en bierbrouwers al snel een match. En zeker als je ook al een groep bierliefhebbers aan je merk wilt binden is  crowdfunding dé manier.

Investeerders zijn je toekomstige klanten

Enthousiaste investeerders zijn mensen die je tijdens je crowdfunding hebt weten te overtuigen van je plannen. Zo’n investeerder wordt al tijdens de campagne een ambassadeur van je merk. Zij geloven in het bier en voelen zich door hun inleg persoonlijk betrokken, grote kans dus dat zij voor hun verjaardagsfeest jouw bier inslaan, of nog eens langskomen in je proeflokaal.

En met een originele beloning voor investeerders, kun je hen nog meer aan je brouwerij binden. Zo kreeg je als crowdfunder bij Oedipus een foto van je moeder boven de bar, reken maar dat investeerders met hun moeder een keer langs kwamen in het proeflokaal. Door deze groep betrokken te houden, heb je al bij de start van je zaak een vaste fanbase. 

Brewpub de Kromme Haring

Bouwen aan je merk 

Met een stevig merk kun je je onderscheiden in de biermarkt. Maar in een periode waarin je je vooral wilt focussen op het vinden van het juiste pand en je financiering rond krijgen, is het lastig om daar ruimte voor te creëren. Voor het bouwen van een merk met een bijpassend communicatieplan heb je tijd en inspiratie nodig, en het zijn vaak dingen die worden vergeten en waar in de voorbereiding niet aan gedacht én gewerkt wordt.

Uiltje bar van Brouwerij 't Uiltje in Haarlem

Door te crowdfunden ben je andere ondernemers echter een streepje voor: tijdens het voeren van je campagne word je gedwongen na te denken over een goede communicatiestrategie en een onderscheidend merk. Je denkt na over waarom jouw bier onderscheidend is en waarom er behoefte aan is.

Dit heb je nodig om potentiële investeerders te overtuigen van jouw plannen en te laten zien in wat voor onderneming zij investeren. Tegen de tijd dat je de deuren opent van je eigen brouwerij (met proeflokaal), staat je merk als een huis en weten nieuwe klanten je te vinden.

Inspiratie opdoen?

Ook crowdfunding voor je brouwerij? Doe de crowdfundingtest voor ondernemers. En bekijk ook eens de geslaagde campagnes van Oedipus, Two Chefs Brewing en Davo bieren, zij wisten meer dan 200 investeerders aan zich te binden.

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief van Biernet. Meer dan tienduizend bezoekers gingen je voor!