Contract van max 2 maanden
Philip de Ridder van Heineken sprak zich vorige week uit over horeca contracten. "Ondernemers moeten zich niet voor een vaste periode aan een leverancier verplichten, maar kiezen voor contracten die met twee maanden opzegbaar zijn." Hiermee zou een heleboel worden verbeterd aan de dynamiek op de Nederlandse biermarkt.
Geen steun van Grolsch en Bavaria
Het voorstel van Philip de Ridder vindt geen steun bij de andere grote brouwers in Nederland. Grolsch en Bavaria vrezen namelijk dat de vrijere contracten ten koste zullen gaan van de concurrentie op de Nederlandse biermarkt.
Europese regelgeving
De Europese regelgeving bepaalt dat partijen met een marktaandeel van 30% of meer geen langdurige contracten meer mogen afsluiten. De regels zijn erop gericht kleine en middelgrote spelers te kunnen laten overleven in een markt die wordt gedomineerd door één partij. In Nederland is Heineken marktleider in de horeca met een marktaandeel van circa 50%. De andere brouwers hebben een marktaandeel van beneden de 30%.
Heineken is dominant
"Heineken heeft een heel sterke, dominante positie", stelt topman Peer Swinkels van Bavaria. "Het is belangrijk dat er een goede, evenwichtige verdeling is van concurrentie op de markt en dat andere brouwers ook groot kunnen worden. Zonder Europese regels worden de andere brouwers de markt uitgedrukt. Dan heb je op termijn helemaal geen concurrentie meer. Wij zijn maar een kleine partij. We hebben maar 6% van de markt en willen graag kunnen groeien."
Ook bij Grolsch kan het voorstel van Heineken niet op bijval rekenen. "Het voorstel van Heineken is niet goed voor de Nederlandse horecamarkt", zegt Helen ter Huurne van Grolsch. "Heineken is marktleider, Grolsch is een middelgrote speler."
Heineken heeft belang bij korte contracten
Econoom Barbara Baarsma van de Stichting Economisch Onderzoek deed onderzoek naar de relatie tussen de horeca en bierbrouwers. "Heineken heeft de grootste prikkel om te pleiten voor contracten met een korte opzegtermijn, omdat het concern in de Nederlandse horeca meer dan 30% marktaandeel heeft en daarom goedkeuring moet vragen voor zijn gedragingen", stelt Baarsma. "De concurrenten van Heineken vallen allemaal onder de vrijstelling en Heineken niet."