Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Belgen drinken steeds minder pils | meer speciaalbier

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Belgen drinken steeds minder pils

21 juni 2018 om 13:32

Belgen drinken steeds minder pilsjes en meer speciaalbieren. Dat is gebleken uit een onderzoek naar de hoeveelheid pils die Belgen drinken per jaar. 

Belgen drinken steeds minder pils en meer speciaalbier

Belgen en bier

De Belgen drinken nog altijd 7,5 miljoen hectoliter bier in een jaar, maar 20 jaar geleden was dat 10,2 miljoen en in de jaren 80 zelfs rond de 13 miljoen hectoliter. Maar zijn de Belgen het bier drinken verleerd, terwijl de Belgische biercultuur cultureel erfgoed is?  "Zeker niet, maar de consumptie is verschoven", zegt Jean-Louis Van de Perre, de voorzitter van de Belgische Brouwers tegen de HLN.

"Belgen leggen tegenwoordig de klemtoon op genieten. Terwijl ze vroeger snel twee, drie pilsjes dronken, gaan ze nu voor één trappist, een abdijbier of een streekbiertje in een gezellig kader, ‘op het gemak’."

Aanbod van speciaalbier 

Duvel De voorkeur aan pilsen, abdij-, speciaal- of witbieren ontgaat ook het buitenland niet. In bijna elk land wordt veel Belgisch speciaalbier gedronken: in Frankrijk alleen werd 4,2 miljoen hectoliter van het bier getapt. De Belgische export steeg naar 8,7% en buiten Europa naar meer dan 17%. Grotendeels door AB InBev.

"Zij openen deuren. Hun succes, daar plukken ook kleinere brouwerijen de vruchten van. Los daarvan zijn onze kwaliteit en diversiteit onnavolgbaar. Ons bier is nog nooit zo populair geweest buiten de landsgrenzen. Bovendien houden ze in het buitenland van het verhaal rond onze merken. Elk label, tot de kleinste microbrouwerij, heeft wel iéts te vertellen."

Alcoholvrij 

Hoe graag Belgen ook bier drinken, men wordt er wel strenger op de leeftijd waarop er gedronken mag worden. 93,2% van ondervraagden voor een onderzoek, onder de 35 jaar oud, vindt dat drinken en autorijden niet samengaan, terwijl dat bij de vijftigers slechts 86,5% is.

"Het bewijst dat de sensibiliseringscampagnes werken. De jeugd kreeg het met de paplepel mee. Het is ook een verklaring waarom alcoholvrij bier het steeds beter doet. De vooroordelen zijn aan het verdwijnen. Het heeft ondertussen toch al 5% marktaandeel en 22,8% zegt het soms al eens te drinken." In Nederland is overigens eenzelfde trend te zien.

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Zie meer reacties

Zie minder reacties