Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Brouwerij Het Nest toont nieuwe strategie en nieuw bier

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Brouwerij Het Nest toont nieuwe strategie en nieuw bier

25 april 2025 om 10:02

Brouwerij Het Nest uit Oud-Turnhout heroriënteert zich met een frisse strategie, nieuwe pils KEMPA, alcoholvrij bier Schuppenboer Zero en een vernieuwd design voor hun speelkaartbieren.

Bieren van Brouwerij het NEST met nieuwe etiketten die in 2025 werden geïntroduceerd
Schuppenboer Zero flesje
Schuppenboer bieren

Nieuwe strategie voor Het Nest

De Belgische brouwers hebben al betere tijden gekend. Hoge grondstofprijzen, onvoorspelbare exportmogelijkheden en een veranderend consumptiegedrag zorgen voor extra spanning in de biersector. Na een herstructurering eind vorig jaar en een nieuwe strategie begin dit jaar, ziet Brouwerij Het Nest in Oud-Turnhout de toekomst weer positief tegemoet.

Drie pijlers

Michael Cordie en Gust Hermans met Schuppenboer Zero Eigenlijk is het heel eenvoudig,” begint Michaël Cordie, sales & marketing director bij Het Nest, zijn uitleg. “Onze strategie is gebaseerd op drie pijlers: Less, Low & Local. Less staat voor minder, maar nóg betere bieren brouwen. De bierliefhebber wil nog steeds genieten van verrassende, vernieuwende bieren. Maar elke twee maanden een nieuw exotisch bier uitbrengen is leuk als hobbybrouwer in je garage, maar onnodig complex als professionele brouwerij. Minder maar beter is hier dus het credo.”

Low gaat dan weer over het alcoholpercentage,” vervolgt Cordie. “We zien een positieve ontwikkeling waarbij mensen bewuster met alcohol omgaan. Daar moeten wij een antwoord op kunnen bieden zonder in te boeten op smaak of kwaliteit. Dat antwoord geven we met de nieuwe bieren die we recent hebben gelanceerd of nog zullen lanceren.”

‘Buy local’ hoor je de laatste jaren steeds vaker. Geen loze merkbelofte, stelt Cordie: “Onze derde pijler is onze lokale identiteit, die ons als relatief kleine speler relevant maakt in de biersector. Wij zijn de Kempense brouwer van om de hoek. We werken met lokale bedrijven, lokale horeca en onze mout komt van het graanveld in Arendonk. We focussen op het ondersteunen van lokale initiatieven en onze vertegenwoordigers zijn hoofdzakelijk actief in de regio Kempen. Als lokale brouwerij kun je ook meer efficiëntie, flexibiliteit en klantgerichtheid tonen dan de grote brouwerijen. Laat dat één van de redenen zijn waarom mensen voor ons kiezen. De keuze voor lokaal is ook een keuze voor duurzaam.”

Lees ook

Pils en alcoholvrij

Deze heroriëntatie bracht ook al de lancering van een nieuwe pils met zich mee: KEMPA. De pilsliefhebber uit de regio kan dus eindelijk weer genieten van een lekker pilsbier uit de Kempen. “Dit nieuwe bier stelt ons ook in staat om exclusieve bierpartner te zijn op lokale festivals, feesten en andere evenementen.”

Ook in het alcoholvrije segment kon Het Nest niet achterblijven. Schuppenboer Zero is deze week uitgekomen. “Dit bier heeft weinig te maken met Schuppenboer Tripel. Je kunt zo’n tripel onmogelijk kopiëren zonder alcohol. Schuppenboer Zero is eenvoudigweg een heerlijk smaakvol alcoholvrij bier,” stelt Cordie.

Brouwmeester Gust Hermans zocht en vond de ideale receptuur: “Het is zoeken naar een evenwicht tussen het behouden van de typische biersmaak en het compenseren van het gebrek aan volmondigheid die alcohol normaal toevoegt aan de smaak. We zijn in beiden wonderwel geslaagd. Dat we nu pas met dit alcoholvrije bier komen, heeft te maken met het feit dat we de receptuur meteen 100% juist wilden hebben.”

Nieuwe etiketten

Tegelijk met de lancering van Schuppenboer Zero, kan de bierliefhebber ook de nieuwe huisstijl van de speelkaartbieren ontdekken. “Schuppenboer Tripel kwam meer dan 15 jaar geleden uit. Hoog tijd dus voor een opfrissing van het design. Er is gekozen voor een boer in het schoppensymbool en een krachtig, stijlvol geheel. Een mooie realisatie door Jurian van het Kempense reclamebureau Culd. Ook het glas werd onder handen genomen en zal specifiek voor de Schuppenboer-bieren dienen. Of het nu Schuppenboer Tripel, Grand Cru, Barrel Aged of Zero is; ze zullen beter tot hun recht komen in dit nieuwe glas.”

Bier troef!

Wie de nieuwe bieren wil ontdekken en proeven, kan terecht bij de betere drankenhandel of horecazaak in de Kempen. Daarnaast stelt de brouwerij één keer per maand haar deuren open voor geïnteresseerden. De laatste zaterdag van de maand kun je er tussen 13.00 en 18.00 uur terecht om te proeven, ontdekken en genieten. Er worden op die middagen ook rondleidingen gegeven. Alle informatie is te vinden op de website van Brouwerij het Nest

Cookie instellingen