Horecapersoneel zou beter opgeleid moeten worden

Henri Reuchlin

28 mei 2013 om 11:06
Evenementen | Horeca

Volgens Voorzitter Henri Reuchlin moet de Week van het Nederlandse Bier de broodnodige kennis in de horeca over de groeiende biercultuur vergroten.

De Week van het Nederlandse Bier is volop bezig! Afgelopen donderdag was de opening en tot aanstaande zondag valt er in Nederland volop te genieten van verschillende activiteiten op het gebied van bier.

Geen pils maar bier!

Volgens voorzitter Henri Reuchlin moet de Week van het Nederlandse Bier ook de kennis in de horeca over de groeiende biercultuur vergroten. Hij vindt dat men als bierdrinker nog te vaak pils krijgt als hij bier bestelt. ‘Waarom wordt er niet gevraagd of het donker of blond, of dorstlessend of degustatiebier moet zijn?’

Groeiende biercultuur, meer kennis

Reuchlin vindt dat er veel meer aandacht nodig is voor het opleidingsniveau van horecapersoneel om de biercultuur in Nederland beter te kunnen ontwikkelen. ‘We hebben een groeiende en bloeiende biercultuur, die in de Nederlandse horeca nog behoorlijk onbekend is’, aldus Reuchlin.

Hij steekt zijn verbazing niet onder stoelen of banken als het gaat om het bestellen van bier in een café. Zo zegt hij: ‘Als ik vraag om een bier, wordt er nog te vaak niet doorgevraagd. Bestel ik een wijn, dan krijg ik in ieder geval nog de vraag of ik rood of wit wil. En bestel ik koffie, dan vraagt de medewerker of ik bijvoorbeeld cappuccino, espresso of een latte macchiato wil.’

Minder consumptie, meer speciale bieren

‘Bier is de alcoholhoudende drank van Nederland en er is nog marge op te maken ook’, vervolgt de voorzitter. 'De gast gaat steeds meer ontdekken en proeven. Het volume mag dan wel dalen, maar dat komt doordat het drinken bewuster gebeurt.’

En dat bewijzen de cijfers ook. Want terwijl de afzet van regulier pils onder druk staat, groeien de speciaalbieren in populariteit. Zo steeg de afzet van zware bieren volgens de laatste cijfers van de Nederlandse brouwers van 290.000 hectoliter in 2010 naar 308.000 hectoliter in 2011.

Reden te meer voor horeca-ondernemers om hun personeel goed op te leiden!

1 reactie

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Ron Remie (gast) op 29-05-2013 om 12:11:59

Het grote probleem voor veel horecabedrijven is het grote verloop in het personeel. Eigenaren van zaken met veel speciaal bieren dienen zelf eerst de benodigde kennis op te doen van de vele speciaal bieren. Persoonlijke aandacht voor de gasten , een mooi aanbod van speciaal bieren waarbij de gasten kunnen kiezen uit diverse smaken , biertypes etc. en persoonlijk advies zijn m.i. de belangrijkste zaken om mensen te binden aan je zaak. Wij ervaren dit in ieders geval in de 18 maanden dat wij onze zaak exploiteren.
Daarnaast is het van belang om per bier een kleine beschrijving te hebben van Aroma , kleur , type , alcoholpercentage en smaak.

Reclame van Bavaria 3.3

To All Who Love 3
In deze reclame komen een aantal mensen voorbij die het getal 3 uitbeelden... Het gaat natuurlijk om het Bavaria Session pils: Bavaria 3.3!

Meer reclames van Bavaria 3.3

Laatste reacties