bierranking op basis van duurzaamheid

Bierranking op basis van duurzaamheid

Rank a Brand heeft biermerken beoordeeld op basis van duurzaamheid. Duurzaam bier gaat niet alleen over het gebruik van biologische ingrediënten, een aantal aspecten wordt beoordeeld.

21 augustus 2015 om 14:00 - Geschreven door: Biernet.nl Redactie


Rank a Brand heeft de nieuwe beoordeling van biermerken gepubliceerd. Velen van ons houden van een lekker biertje, vooral in de zomermaanden, maar we willen wel zeker weten dat het op een verantwoorde en duurzame manier is gebrouwen.

Duurzaam bier gaat niet alleen over het gebruik van biologische ingrediënten. Ook energiebesparing, terugdringen van CO2-uitstoot, groene energie en efficiënt watergebruik tijdens de productie zijn onderdeel van onze criteria. Andere aandachtspunten zijn vermindering van afvalstoffen en de milieueffecten van verpakking.

Duurzaam bier en de achterblijvers

Van de Nederlandse, Belgische en internationale biermerken die we hebben onderzocht scoort Gulpener het best met 15 van de 23 punten (65% van de maximumscore). Dat betekent ‘goed op weg’ en levert het merk een B-label op. Bavaria en Grolsch hebben beide 12 van de 23 punten behaald (52%) en Warsteiner één punt minder. Deze merken hebben daarmee het C-label gekregen, wat betekent: ‘redelijk op weg, maar kan beter’.


De meeste biermerken scoren echter een D-label , met een score van minder dan 35% van het maximum aantal punten. Deze merken moeten dus echt beter gaan presteren om een hogere score te behalen en zich duurzaam te mogen noemen. Onderaan de lijst vinden we Leeuw BierDuvel en Alfa met een E-label. Dat is het laagst haalbare label, en merken met dit label kun je dus beter niet kopen tot ze hun beleid hebben verbeterd!

Betere rapportages

In het algemeen zien we dat steeds meer merken rapporteren over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus nemen. Een belangrijk principe van Rank a Brand is dat merken niet alleen duurzaam en maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen, maar daar ook transparant over moeten zijn. Op die manier is het voor consumenten zoals jij en ik eenvoudiger om de merken te kunnen beoordelen en zo een meer verantwoorde aankoopkeuze te kunnen maken.

De meeste biermerken rapporteren wel over hun CO2-emissies, maar duidelijke doelstellingen om deze terug te dringen zien we nog nauwelijks. Ook zijn er slechts enkele merken met degelijk beleid voor het gebruik van groene energie. Wel maken veel merken werk van het terugdringen van watergebruik. De score op het gebruik van gecertificeerde milieuvriendelijke grondstoffen en verpakkingsmaterialen is echter teleurstellend, met opnieuw slechts enkele positieve uitzonderingen.

Sta je achter Rank a Brand?

Je kunt Rank a Brand steunen. Een duurzaam biertje is lekker, maar drink met mate!

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief van Biernet. Meer dan tienduizend bezoekers gingen je voor!