De gezondheidsvoordelen van bier

De gezondheidsvoordelen van bier

Nu ben ik een biernet.nl guestblogger met interesses en hobby’s die zich in totaal verschillende windrichtingen bevinden. Je zou ze niet zo snel in dezelfde categorie plaatsen. Een paar jaar geleden helemaal niet. Bier drinken, sporten en health freak gingen niet samen.

01 januari 2018 om 14:19 - Geschreven door: René van den Berk 


Buitensport evenementen

Toch begint langzaam aan speciaalbier een plek te veroveren in bepaalde takken van buitensport evenementen. Binnen het recreatieve wielrennen heb je al de ‘Tour de Trappistes’. Hierbij worden alle abdijen afgegaan en fiets je verschillende tourafstanden.

Daarnaast zijn er in binnen de trailloop- en hardloop community ook al meerdere tochten zoals de La Chouffe Trail, Breweries Marathon door de brouwerijen van Duvel, Palm en Karmeliet en steeds meer van zulke aan speciaalbier gekoppelde evenementen.

Ik ben me alleen wel meerdere zaken gaan afvragen:
- Hoe gezond is bier eigenlijk?
- Gaat bier wel samen met duursporten?
Ik ben om deze vragen te beantwoorden een beetje gaan graven en navragen.

Bier is een goede hydratatie

Navraag leert me dat de meeste traillopers en hardlopers het erover eens zijn dat bier niet echt onder de categorie ‘gezond eten’ valt. Toch gloort er hoop aan de horizon! Vooral voor diegenen die wel houden van een biertje.

Je moet je natuurlijk wel realiseren dat een paar koude pilsjes achteroverslaan, terwijl je naar buiten gaat voor een lange ronde niet de beste keuze is. Maar je kan best van goed bier genieten, na het wielrennen, hardlopen of een andere duursport. Het kan zelfs dienen als een fatsoenlijke ‘rehydratie’. Gezien het feit dat de meeste bieren ongeveer voor 80-90% procent uit water bestaan, een kleine hoeveelheid eiwitten en één derde koolhydraten bevatten.


Bier goed voor je gezondheid? 

De gezondheidsvoordelen van bier

Zoals veel mensen al weten is rode wijn meestal de ster. Gezien het waardevol is, omdat het je cholesterolgehalte positief kan beïnvloeden. Maar een van de redenen waarom rode wijn helpt is door zijn ethanolgehalte.

Bier bevat deze verbinding ook. Dit betekent dat bier ook LDL (slecht) cholesterol verlaagt en HDL (goed) cholesterol verhoogt. De oplosbare vezel die in verschillende hoeveelheden voorkomt in bier, kan ook bijdragen aan een aantrekkelijker lipideprofiel.

Gezondsheidsvoordelen van bier

Andere gezondheidsvoordelen van gematigd (met de nadruk op gematigd) alcoholgebruik in het algemeen is een associatie met verminderde incidentie van galstenen, verminderd risico op type 2 diabetes en een verbeterde cognitieve functie bij oudere volwassenen.

En aangezien we het hebben over de gezondheidsvoordelen van ‘gematigd’ bier drinken moet ik er wel op wijzen, dat ‘gematigd’ gebruik betekent 330ml bier per dag voor vrouwen en twee keer 330ml voor mannen. En nee het is dan niet zo, dat als je jezelf de hele week onthoudt van het drinken je de hoeveelheid in kan halen in het weekend.

Bier en gezondheidNalezen leert me ook, dat bier zorgt voor een lager risico op nierstenen bij mannen in vergelijking met andere alcoholische dranken. Zeer waarschijnlijk mogelijk door selectieve verbindingen die voorkomen in hop en het hoge watergehalte van bier en algemeen diuretisch effect.

Bier kan ook je botten sterker maken. Gematigd alcoholverbruik is namelijk  geassocieerd met een grotere botmineralen dichtheid. Daarnaast als dat biertje echt bier is, kunnen je botten nog sterker zijn dankzij het hoge silicium gehalte. Verder is het ook een bron van B-vitaminen, zoals foliumzuur, niacine, riboflavin, vitamine B6, pantotheenzuur en veganistisch goedgekeurd B12. In het algemeen, hoe meer mout in de brouwerij, hoe meer geconcentreerd het niveau van B-vitaminen.

Kortgezegd hoef je je niet schuldig te voelen als je nu en dan houdt van happy hour. Dankzij de vele gezondheidsvoordelen, voedingsstoffen en watergehalte, kan bier absoluut passen in het dieet van een wielrenner, hardloper of een andere duursporter. Bekijk ook dit weetje eens over de effecten van bier op het menselijk lichaam.

Of je er nou eentje pakt na je training of je koolhydraten opbouwt voor een grote wedstrijd. Onthoudt goed: Alcohol is niet voor iedereen! Gematigd gebruik blijft belangrijk. Gezien er ook enkele nadelen zijn om alcohol te consumeren tijdens training.

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief van Biernet. Meer dan tienduizend bezoekers gingen je voor!