Alcoholvrij bier steeds populairder op festivals en concerten
04 juli 2025 om 12:37
Alcoholvrij bier zit in de lift op festivals en concerten. Heineken ziet een sterke groei in 0.0-consumptie, zowel in Nederland als internationaal.
Nederlanders kiezen bewuster m.b.t. alcohol
Steeds meer Nederlanders maken bewuste keuzes als het gaat om het drinken van alcohol. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS. Ook grote brouwers merken deze trend. Zo ziet Heineken een flinke groei in de populariteit van alcoholvrij bier. Op festivals is het verbruik van 0.0-bier met maar liefst 35% gestegen ten opzichte van vorig jaar. In concertzalen en poppodia ligt die stijging zelfs nog hoger.
Volgens Pieter Vissers, horecadirecteur van Heineken Nederland, is die ontwikkeling positief: “Voor negen van onze tien merken – waaronder Amstel, Brand en Desperados– is een alcoholvrije variant beschikbaar. Er is dus altijd iets te kiezen. Het is mooi om te zien dat festivalgangers deze bieren ook echt waarderen. Dat komt mede doordat alcoholvrij bier steeds vaker van de tap verkrijgbaar is – iets wat veel bierliefhebbers op prijs stellen.”
De populariteit van alcoholvrij bier beperkt zich overigens niet tot Nederland. Op het beroemde Coachella Valley Music & Arts Festival in de Verenigde Staten zag Heineken 0.0 een stijging van 25% in consumptie.
Lees ook
In Nederland staan festivals als Down The Rabbit Hole en North Sea Jazz voor de deur. Bezoekers kunnen daar op alle tappunten – waaronder het speciaal gebouwde ‘Café Tigris’ – terecht voor een verfrissend biertje, met of zonder alcohol.
Veel alcoholvrije bieren
Als brouwer speelt Heineken actief in op de stijgende vraag naar alcoholvrije alternatieven. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan vijftig merken binnen het portfolio met een alcoholvrije variant. Daarmee wil het bedrijf het voor consumenten makkelijk maken om mee te doen aan de festivalsfeer, ook als ze geen of minder alcohol willen drinken.
Pieter Vissers benadrukt: “Wij geloven in een geweldige festivalervaring – met of zonder alcohol. Naarmate de festivalcultuur verandert, veranderen wij mee. We weten dat de voorkeur voor een bepaald bier net zo persoonlijk is als iemands muzieksmaak. Daarom investeren we in de 'low- en no-alcoholcategorie'. In 2024 hebben we ervoor gezorgd dat in 91% van onze markten minstens één alcoholvrij bier verkrijgbaar is. Ons doel is om dat wereldwijd naar 100% te brengen. Want of je nu wel of geen alcohol drinkt: als bierliefhebber moet je altijd iets te kiezen hebben.”
De bevindingen van Heineken met betrekking tot de opmars van alcoholvrij in het kort:
Festivalgangers kiezen steeds vaker bewust voor alcoholvrije opties
Bij festivals en evenementen steeg de verkoop van Heineken 0.0 met 35%
Heineken 0.0 is op meer festivals wereldwijd verkrijgbaar dan ooit tevoren