Bavaria neemt meerderheidsbelang in Palm

Zo. Nu eerst een Palm

10 mei 2016 om 10:46
Financieel | Brouwerijen

Bavaria N.V. en Palm Belgian Craft Brewers kondigen vandaag aan hun krachten te bundelen.

Bavaria N.V. heeft met de overname van 60% van de aandelen een meerderheidsbelang genomen in Palm Belgian Craft Brewers.

Palm Belgian Craft Brewers maakt daarmee vanaf heden deel uit van Bavaria N.V. Vanaf 2021 zal Palm Belgian Craft Brewers voor 100% deel uitmaken van Bavaria N.V. De twee familiebrouwers vinden veel synergie bij elkaar door de gemeenschappelijke achtergrond en de gedeelde passie voor bier.

Rijke brouwhistorie

Bavaria N.V. en Palm Belgian Craft Brewers zijn samen goed voor 600 jaar bierbrouwhistorie. De geschiedenis van bierbrouwerij Bavaria gaat terug tot 1719 en inmiddels wordt de brouwerij in Lieshout geleid door de 7e generatie van de familie Swinkels. De familie Toye staat aan het roer van de Palm brouwerij die in 1686 opgericht werd in het Belgische Steenhuffel. Anno 2016 produceren de brouwers gezamenlijk jaarlijks meer dan 6,5 miljoen hectoliter bier.

Familiebedrijven Bavaria en Palm

Bieren Bavaria NV en Palm Belgian Craft BrewersJan-Renier Swinkels, directievoorzitter Bavaria N.V.: “België is hét speciaalbierland bij uitstek. We zijn trots op deze samenwerking en het samengaan van twee prachtige familiebedrijven met beide een eeuwenoude historie. Palm Belgian Craft Brewers heeft in die tijd een rijk assortiment aan speciaalbieren opgebouwd.

Dit assortiment is complementair aan onze merken en daarom past deze samenwerking binnen onze strategie van ultieme portfoliospeler. Palm heeft een belangrijke plek in de Nederlandse markt en we zien mogelijkheden voor verdere internationale groei. Daarnaast krijgen we met deze samenwerking toegang tot Belgische retail en horeca.”

Distrubutie

Jan Toye, eigenaar Palm Belgian Craft Brewers: “Voor ons is deze stap een belangrijke mijlpaal. Belgisch speciaalbier brouwen is onze familietraditie sinds 1686. Na de sterke groei van Palm hebben we onze positie door een aantal overnames en innovaties versterkt.

Om onze internationale distributiekracht te maximaliseren, zijn wij op zoek gegaan naar een strategische partner, waarbij Bavaria omwille van de vele synergiën direct aanvoelde als een ‘perfect fit’. Wij zijn uitgegaan van het centrale belang van de onderneming en onze werknemers en daarom is in volle overtuiging voor een verregaande samenwerking en nadien een volledig samengaan van Palm Belgian Craft Breweries met Bavaria gekozen.

Ik heb er het volste vertrouwen in dat onze mooie brouwlocaties en bieren door de familie Swinkels en hun Brouwerij Bavaria verder zullen gekoesterd worden!”

Jan-Renier Swinkels (Directievoorzitter Bavaria), Jan Toye (eigenaar Palm Belgian Craft Brewers) en Frank Swinkels (CFO Bavaria) proosten op de samenwerking.

Jan-Renier Swinkels (Directievoorzitter Bavaria), Jan Toye (eigenaar Palm Belgian Craft Brewers) en Frank Swinkels (CFO Bavaria) proosten op de samenwerking.

Strategie

De stap is in lijn met de strategie van Bavaria N.V. om de ultieme portfoliospeler te worden. Voor Palm Belgian Craft Brewers betekent deze samenwerking een versterking en versnelling van hun reeds ingezette groeistrategie.

Palm Belgian Craft Brewers heeft een breed aanbod van speciaalbiermerken, waaronder Palm, Rodenbach, Brugge Tripel, Steenbrugge, Cornet, Arthur’s Legacy en Estaminet. Bavaria is in 120 landen actief met merken als Bavaria Premium, Swinckels’ en 8.6. Door het samengaan met Bavaria N.V., krijgt Palm Belgian Craft Brewers toegang tot het internationale netwerk van Bavaria N.V. en versterkt Bavaria N.V. haar toegang tot de Belgische retailkanalen en horeca. De komende tijd zullen beide partijen werken aan het samengaan van de twee familiebrouwerijen.

De brouwerijlocaties Palm & De Hoorn in Steenhuffel en Rodenbach in Roeselare maken deel uit van het meerderheidsbelang. Deze locaties zullen ook in de toekomst bier blijven brouwen. Palm Belgian Craft Brewers blijft als Belgische entiteit (N.V.) bestaan en behoudt de Belgische directie. Jan Toye zal Voorzitter van het formeel toezichtsorgaan blijven, waarin eveneens Jan-Renier Swinkels en Frank Swinkels zullen zetelen.

Lees ook: In april investeerde Bavaria in Brouwerij de Molen.

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Grolsch Blonde Saison

Marc presenteert Grolsch Blonde Saison
In deze bierreclame van Grolsch vertelt brouwer Marc over Grolsch Blonde Saison. Een Saison met honing en de saison gist geeft het bier een droog karakter.

Meer reclames van Grolsch Blonde Saison

Laatste reacties