Speciaalbier is bij Albert Heijn inmiddels verantwoordelijk voor 25% van de totale bieromzet van de supermarkt. Er wordt verwacht dat de groei van het speciaalbier segment doorzet.
Distrifood informeerde naar deze trend bij Stephanie Heijning (categorymanager bier bij AH). Volgens haar verschuift de verkoop steeds meer van pils naar speciaalbier. Ook alcoholvrije bieren en bieren met een lager percentage alcohol worden almaar populairder.
Albert Heijn haakt in op die populariteit door vorige week 30 nieuwe varianten in die categorie te presenteren. ‘De afgelopen jaren hebben we een forse groei gezien in alcoholvrij en je ziet dat brouwerijen steeds meer inspelen op die ontwikkeling. Het begon met Radler en alcoholvrij pils, maar er is wat betreft de smaak nog zoveel meer mogelijk. Er zijn alcoholvrije IPA’s die op smaak echt niet minder zijn dan de reguliere varianten.’
Albert Heijn komt ook de liefhebbers van lokale bieren tegemoet: ruim 60 lokale brouwerijen leveren, rechtstreeks aan steeds meer winkels in hun regio, ruim 250 varianten bier. Een aantal lokale bieren wordt inmiddels zelfs door heel Nederland verkocht.
‘Bier van Brouwerij Hoop in Zaandam werd eerst verkocht in een paar winkels, later in 100 winkels en is nu klaar voor 600 winkels. Deze week zijn we begonnen met de landelijke verkoop van bieren van Kompaan en Kaapse Brouwers , die lokaal begonnen zijn’, aldus Heijning.
380 verschillende bieren
Exclusief de regionale uitbreiding, komt het totaalaanbod van Albert Heijn uit op meer dan 380 bieren. Drie jaar geleden nam Albert Heijn het bierschap voor het laatst zo radicaal op de schop.