Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Bieroorlog tussen Grolsch en Lidl nog niet over

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Bieroorlog tussen Grolsch en Lidl nog niet over

15 juni 2020 om 13:24

Grolsch en Lidl bestrijden elkaar opnieuw in de rechtszaal. Grolsch heeft in hoger beroep nogmaals gepleit dat Lidl zijn biermerk geen 'Kordaat' mag noemen, aangezien het teveel lijkt op Kornuit van Grolsch.

Kornuit VS Kordaat
Kornuit
Kordaat bier logo

Ruzie tussen Grolsch en Lidl

Grolsch heeft op donderdag 11 juni in hoger beroep opnieuw geprobeerd de rechter ervan te overtuigen dat Lidl zijn biermerk geen Kordaat meer mag noemen. Bierbrouwer Grolsch en Lidl vechten nu al anderhalf jaar over de merknamen Kornuit (van Grolsch) en Kordaat (van Lidl). Toen de Duitse supermarktketen in november 2018 zijn eigen huismerk introduceerde reageerde Grolsch nijdig. De naam Kordaat leek namelijk erg op het relatief nieuwe, lichte pilsje van Grolsch: Kornuit.

Kort geding

Kordaat logo Grolsch verloor vorig jaar februari het kort geding over de zaak. In het kortgedingvonnis besloot de rechter dat de klemtoon in de tweede lettergreep bepalend was en genoeg verschilde. De rechter was er niet van overtuigd dat de consument zich makkelijk zou vergissen. In het hoger beroep in Den Haag bleek dat Grolsch er veel belang bij heeft om Kordaat uit de markt te werken. Het Lidl-pilsje is namelijk een groot succes.

Volgens de advocaten van Lidl heeft Kordaat zich in de afgelopen anderhalf jaar opgewerkt naar de zevende plek op de Nederlandse bierlijst. Dat ging niet zozeer ten koste van Kornuit, maar wel ten koste van Grolsch, zo blijkt uit marktcijfers. Kordaat snoepte ook flink wat van het marktaandeel af van de brouwerijen Heineken, Amstel, Hertog Jan en Bavaria.

De rechter doet op 25 augustus 2020 uitspraak in het hoger beroep.

Lees ook

Marktaandeel vergroten via succesvol bier

Kornuit logo De introductie van Kordaat is volgens de discounter een succesvolle manier geweest om het eigen marktaandeel in de Nederlandse supermarktwereld te vergroten. Voorheen kon Lidl met Duitse biermerken niet goed konden concurreren met de A-merken in bier. Samenhangend met deze strategie heeft Lidl onlangs Heineken toegevoegd aan het assortiment.