Gulpener is het meest duurzame Nederlandse biermerk. Dit blijkt uit onderzoek van RankaBrand.
Bavaria scoort het slechtst van de grotere Nederlandse brouwerijen op het gebied van duurzaamheid.
We dragen met zijn allen verantwoordelijkheid voor het milieu. Rank a Brand draagt daar ook zorg voor en onderzoekt regelmatig de duurzaamheid van biermerken.
In 2016 hebben heeft Rank a Brand naar 33 biermerken gekeken. Hierbij zijn de prestaties van de merken op het gebied van klimaatverandering en milieubeleid onderzocht. De algemene tendens is dat veel biermerken al aardig op weg zijn, maar nog veel ruimte hebben zich duurzamer te ontwikkelen. Meer details van het onderzoek zijn te vinden in het Beer Ranking 2016 rapport (Engels).
Duurzame biermerken
Van de bekendere merken die in Nederland verkrijgbaar zijn, scoort niet één een duidelijke voldoende. In totaal scoren elf merken een C-label, wat wil zeggen dat ze redelijk op weg zijn richting duurzaamheid, maar dat er nog genoeg te doen valt op dit vlak. Het best presterende merk in deze categorie is Gulpener.
Dit merk krijgt 12 van de 23 punten. Gulpener had vorig jaar ook al de koppositie, maar kreeg toen nog een B-label (goed op weg). Dit jaar wist Gulpener dit op één na hoogste label niet vast te houden, ondanks het veelvuldige gebruik van milieuvriendelijkere ingrediënten. Gulpener kan vooral nog een inhaalslag maken op het gebied van watergebruik en duidelijke informatie over de uitstoot van broeikasgassen als CO2 en methaan.
Gulpener wordt alleen overtroffen door het Duitse biologische biermerk Neumarkter Lammsbräu. Dit laatste merk heeft in de nieuwste update als enige een B-label behaald, maar is niet gangbaar verkrijgbaar in Nederland.
De middenmoot
De overige C-labels zijn behaald door merken als Brand (11 punten), Amstel en Heineken (10 punten), Beck’s, Corona, Dommelsch, Hertog Jan, en Jupiler (9 punten). Brand is topscorer als het aankomt op de relatieve uitstoot van broeikasgassen, met minder dan 5,5 kg CO2e per liter bier.
Ook de andere genoemde merken laten behoorlijke prestaties zien als het aankomt op het rapporteren en terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen. Over het watergebruik wordt doorgaans voldoende gerapporteerd en ook hier zijn al mooie prestaties te vinden, zoals een laag watergebruik per liter bier.
Lees ook
Tenslotte laten verschillende merken zien dat ze bezig zijn met het verminderen van de milieu-impact van verpakkingen en afval. Het meeste terrein valt duidelijk te winnen door het gebruik van duurzamere ingrediënten. Behalve Gulpener is geen van de merken hier voldoende duidelijk over.
De achterblijvers
Negen merken krijgen in de laatste update een D-label, waaronder Warsteiner, Alfa, Guinness, Bitburger, Palm en Grolsch. Deze merken laten wel zien duurzaamheid mee te nemen in hun bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren.
Grolsch presteert redelijk in Nederland, maar het is onduidelijk in hoeverre dit ook geldt voor de productie buiten Nederland. Onderaan vinden we twaalf merken die niet of nauwelijks laten zien het milieu belangrijk te vinden bij het brouwen van hun bier. Onder deze merken met het laagst mogelijke label, het E-label, vinden we namen als Bavaria, Duvel en Leeuw Bier.
Voor Bavaria geldt, net als bij Grolsch, dat de Nederlandse productie redelijke prestaties laat zien, maar het onduidelijk is in hoeverre deze prestaties ook in het buitenland worden neergezet.
Voor zowel Bavaria als Grolsch geldt dat de productie buiten Nederland niet volledig werd meegenomen in eerdere rankings van de merken, waardoor zij voorheen hoger in de ranglijst eindigden.
Rank a Brand adviseert consumenten aan om met name de merken met een E-label voorlopig links te laten liggen en over te stappen op een van de beter presterende concurrenten. Zo kunnen we er voor zorgen dat er een opwaartse spiraal ontstaat richting een duurzamere bierindustrie.
Rank a Brand
Rank a Brand heeft steun nodig om hun werk te kunnen blijven doen. Naast een bijdrage als verantwoordelijke consument die bewuste keuzes maakt met behulp van hun website, kan dit ook door hen financieel te ondersteunen, Vriend van Rank a Brand te worden of door als vrijwilliger mee te helpen met het onderzoek.