Kratten bier

Verlies marktaandeel bij minder bieraanbiedingen

Grote biermerken blijken marktaandeel te verliezen als zij minder stunten met de prijzen in de supermarkt. Inmiddels wordt zo'n 60% van het pils met korting verkocht.

11 mei 2018 om 10:35


Heineken verliest marktaandeel

Voor supermarkten blijven kratten pils een manier om klanten naar hun supermarkten te lokken. Heineken stuntte minder met prijzen in de eerste maanden van 2018 en dit  zorgt voor verlies van hun marktaandeel. De fabrikant van merken als Amstel, Brand en Heineken verkocht in het eerste kwartaal zo’n 5% minder producten in Nederland. 

Consument koopt grotendeels bieraanbiedingen

Bier in de aanbiedingInmiddels wordt er zo'n 60 procent van het pils in de supermarkt in de aanbieding verkocht. Een krat Heineken kost deze week bijvoorbeeld €10,- bij Deen, voor een krat Grolsch betaal je €9,49 bij Dirk en een krat Hertog Jan koop je deze week voor €9,99 bij Albert Heijn. 

De winkeliers verdienen er geen stuiver aan, maar zien pils als een belangrijk actiewapen. Zo trekken ze klanten naar de supermarkt die dan hopelijk ook andere artikelen in hun karretje gooien, waar ze wel aan verdienen.

Verkoop van pils in 2017

Pils is nog veruit de grootste productcategorie in Nederland. De verkoopt van dit bier is het afgelopen jaar stabiel gebleven. Toch zijn er biermerken die flink zijn gegroeid over 2017, waar andere merken hun marktaandeel hebben zien slinken. Het lijkt er op dat deze fluctuaties afhangen van hoe slim de merken het promotiespel spelen. 

Grolsch heeft vorig jaar de omzet via de supermarkt met 3% zien dalen. Bij de biermerken Amstel (-7%), Bavaria (-5%) en Jupiler (-5%) zakte de supermarktomzet procentueel nog meer in. Het Heineken-merk groeide daarentegen met 8%, de omzet van Brand steeg met 11% en Hertog-Jan noteerde zelf een plus van 20%. 

Bron: Financieel Dagblad

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Grolsch herfstbok

Het is weer om te genieten
Grolsch komt met een nieuwe reclame, waar hun bokbier centraal staat. De commercial laat zien dat je ook van de herfst kunt genieten met Grolsch Herfstbok.

Meer reclames van Grolsch herfstbok

Laatste reacties