Warsteiner Thomas Wijns

Biertrends voor de lente terrassen

Het is weer tijd om heerlijk op het terras te zitten. Daar hoort in ons geval in ieder geval een biertje bij. Welke biertrends zien we dit jaar op de terrassen? Bieroloog Thomas Wijns –als zytholoog verbonden aan Warsteiner en merkambassadeur van servetheperfectbeer.com- zet de vijf biertrends voor het voorjaar op een rij.

31 maart 2017 om 09:50 - Geschreven door: Thomas Wijns


De terrassen stromen vaak vol zodra de eerste lentezon zich laat zien. Na alle winterse dagen willen Nederlanders weer genieten van de buitenlucht en daarbij mag een lekker glas bier of pils in veel gevallen niet ontbreken.

Het aanbod aan verschillende bieren is de afgelopen tijd exponentieel gegroeid en dat zien we ook terug op de terrassen.

1. Het witte goud

Witbier is al jaren het paradebier voor het terrasseizoen. De combinatie van kruiden, citrusfruit en de frisse smaak van tarwe maakt witbier tot de ideale dorstlesser voor in de lente. De trend van Duits tarwebier, bekend onder de benaming Weissbier of Weizen, zet ook deze lente weer door en breidt naar verwachting zelfs uit.


Naast de fruitige Weissbieren zoals König Ludwig, zie je ook de Berliner Weisse (bijv. Oedipus Vogelen) op de bierkaart verschijnen. Voor de hopliefhebbers is er ook goed nieuws: Two Chefs Brewing Tropical Ralphie is een verrassende Weizen en is vernoemd naar de Two Chefs Brewing familie. Dit tarwebier heeft ook een frisse, hoppige smaak. Voor de liefhebbers van zoet raadt Wijns een Skuumkoppe aan: een mooie balans tussen fruitige, zoete tonen en een hint van karamel.

Warsteiner Radler op het terras

2. Bier en fruit

Op zonnige dagen blijft Radler een graag geziene gast op het terras. Warsteiner Radler is onlangs uitgeroepen tot ‘Beste Product van het Jaar’ in de biercategorie. Een bierige Radler die bestaat uit 50% Premium Pilsener en 50% natuurlijke citroenlimonade, terwijl andere Radlers vaak bestaan uit 40% pils en 60% limonade.

Naast het Radler-segment ontstaat er een nieuwe niche met bier gecombineerd met diverse vruchtenschillen en sappen. Bijvoorbeeld India Pale Ale (IPA) bieren waarbij een groot deel uit fruitsap bestaat. Dit zorgt naast de hoppige smaak ook voor een zuurtje in het bier voor de ideale dorstlesser. In de VS zijn ze hier al een tijdje mee bezig en is het motto momenteel: 'sour is the new bitter'.

3. Pilsener 2.0 al te vinden in de lente

Het pilssegment ondergaat een nieuwe ontwikkeling een stuk sneller dan verwacht: binnen twee maanden lanceerden meerdere brouwerijen nieuwe pilsenervariaties (bijvoorbeeld Amstel Ongefilterd en Brand Ongefilterd) met een Duitse twist, zoals ongefilterd Kellerbier.

De verwachting is dan ook dat veel van deze pilseners tijdens de lente de terrastafels bemannen. Na de smaakexplosie van alle zware winterbieren is er op het terras sterk behoefte aan smaakvolle dorstlessers met karakter, zoals het pils van brouwerij Troost of De Leckere.

4. Verantwoord met smaak

Ook voor de liefhebbers van alcoholvrij of –arm bier onder ons is er goed nieuws. Het segment is namelijk springlevend en deze lente is er meer keus dan ooit. Ten opzichte van 2015 groeide het alcoholvrij bier segment in 2016 met maar liefst 18% (Nederlandsebrouwers.nl). Een goed alcoholvrij bier komt qua smaak dan ook dichtbij de smaak van alcoholrijk bier en Duitsland is de koning op het gebied van smaak van alcoholvrij bier.

Een Warsteiner Alkoholfrei komt -in tegenstelling tot de Nederlandse varianten met een zoete/moutige smaak- dichtbij de smaak van normaal pils dankzij een bittertje in de afdronk. Of een Weihenstephaner - Hefe Weissbier Alkoholfrei, met een frisse smaak van een Weissbier. Ook andere grote brouwers introduceren momenteel nieuwe alcoholvrij varianten. Zo lanceerde Grolsch een 0.0 variant en ook Heineken kwam met een alcoholvrij bier.

5. Lokaal speciaal

In drie jaar tijd verdubbelde het aantal brouwerijen in Nederland. Het aanbod groeide dan ook exponentieel in de diversiteit aan nieuwe bieren. Op verschillende terrassen kan je steeds vaker genieten van lokaal gebrouwen bier. Ook openen steeds meer lokale brouwerijen een eigen terras. Een aantal echte hotspots zijn Brouwerij ‘t IJ in Amsterdam, Oersoep in Nijmegen, en Kromme Haring in Utrecht.

Het bier is niet alleen super vers, het is ook een extra mooie beleving om kennis te maken met het verhaal en de passie van de brouwerij. Bijna iedere lokale brouwerij brouwt dan ook een lentebier. Traditioneel gezien zijn deze bieren vaak rond de 7% in alcohol, fris en licht bitter van smaak met kruidige tonen in de afdronk en daarmee heerlijk voor op het terras.

1 reactie

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Henkie (gast) op 31-03-2017 om 12:03:12

https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/weizen-en-witbier

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief van Biernet. Meer dan tienduizend bezoekers gingen je voor!