Dutch Beer Challenge 2019

Bijna 450 bieren in 5de Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) georganiseerd.

18 maart 2019 om 11:57


441 bieren

Alle ruim 600 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben één of meer van hun bieren ingeschreven: in totaal zijn er 441 bieren aangemeld. Een groei ten opzichte van de 4e DBC vorig jaar met bijna 50 bieren toen er 398 bieren in competitie waren.

Vakkundige juryleden

Dutch Beer Challenge 2019Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 600. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s.

Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge in 2015 waren er 155 Nederlandse bieren in competitie. In 2016, tijdens de 2e Dutch Beer Challenge, waren er 239 bieren in competitie. Tijdens de derde editie in 2017 waren er 298 bieren ingestuurd en tijdens de vierde editie dus bijna 400.

Tijdens de komende vijfde editie zullen op 20 maart 2019 bijna 441 bieren blind worden geproefd en gekeurd door 42 zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale ‘beerjudges’ en specialisten. De jury proeft blind in verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren.

Bekendmaking winnaars

Op 18 april 2019 maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend in Theater Kantine Walhalla in Rotterdam, waarna aansluitend een ‘after-bierborrel’ plaatsvindt bij de naastgelegen brouwerij Kaapse Brouwers. De Mitra Award ‘Het Beste Bier van Nederland 2019’ wordt op 16 mei 2019 in de Grote Kerk in Den Haag uitgereikt tijdens het openingsevenement van de achtste Week van het Nederlandse Bier.

Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit:

- Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter

- Rick Kempen (Bier&cO), secretaris

- Marco Philipsen (Mitra), penningmeester

- Henri Reuchlin (Bierburo)

- Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (BeComEv, organisator van o.a. www.brusselsbeerchallenge.com).

De Dutch Beer Challenge wordt in opdracht van de stichting op volstrekt onafhankelijke wijze georganiseerd door BeComEv, welke de wedstrijdleiding in handen heeft.

Zie voor informatie de website www.dutchbeerchallenge.nl

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Swinckels

Kies nooit voor standaard
Topchef Ron Blaauw doet alles op intuïtie en hij kiest nooit voor standaard, maar voor de allerhoogste kwaliteit. De beste ingrediënten en smaak: Swinckels.

Meer reclames van Swinckels

Laatste reacties

Bier shop